Als de douane je bagage kapot maakt vergoeden ze dat dan?

Bij van die airport security shows op tv zie je vaak dat de douane de bagage van personen kapot snijd. Stel ze vinden niks vergoeden ze dan de gemaakte schade?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K
SimonV
5 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Voor vergoeding van de schade bestaat slechts aanleiding als de schade het gevolg is van een onrechtmatige daad die aan de Douane kan worden toegerekend. Of hiervan sprake is zal van geval tot geval moeten worden beoordeeld.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=33579
https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HVGEM/intellectuele_eigendomsrechten-aanvullende_informatie.html

Antwoorden (1)

Of de schade wordt vergoed, hangt ervan af of de douane onrechtmatig heeft gehandeld.
Als je van mening bent dat dit inderdaad het geval is, en het betreft de Nederlandse douane, dan kan je een verzoek indienen bij de Belastingdienst (de douane is een onderdeel van de Belastingdienst.
Op de site van de Belastingdienst staat hierover mee informatie en ook een formulier dat je digitaal kunt invoeren.

Maar zoals ik hierboven al zei, is dit alleen van toepassing als het gaat om de douane aan de Nederlandse geld (op het vliegveld of in de haven). De wetgeving en de bevoegdheden van de douane verschillen per land.
Ik bedoel "aan de Nederlandse grens" (niet "aan de Nederlandse geld".
Toegevoegd op 15 september 2018 11:37: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schade die is veroorzaakt door de Douane kan op de Douane worden verhaald als er sprake is van een onrechtmatige overheidsdaad. Maar dat is niet zo eenvoudig.
https://www.sva.nl/weg-en-wagen/help-mijn-zending-staat-nog-steeds-vast
Het betreft dus de Nederlandse douane, andere landen, andere zeden (wetten).