Wat is er gebeurd met de mensen die hun vlucht hebben gemist door de lange wachtrijen op Schiphol?

Op dit moment is het heel erg druk op Schiphol. De wachtrijen van de veiligheidscontrole zijn erg lang. Zodanig lang dat het al is voorgekomen dat mensen hun vlucht hebben gemist. Worden deze mensen gecompenseerd? Hoe is dit verder opgelost?

6 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Het beste antwoord

Op de radio was te horen dat die mensen vooral de vermaning hebben gekregen dat het hun eigen verantwoordelijkheid is om op tijd te komen.

Men heeft wél geprobeerd ze op een volgende vlucht te krijgen, maar over het algemeen waren daar wel kosten aan verbonden.

Toegevoegd na 36 minuten:
Tips uit onderstaande bron:

Verzamel bewijs

Zorg dat je kunt bewijzen dat je op een bepaald tijdstip op de luchthaven was. Door de gegevens van je ov-chipkaart op te slaan of je parkeerkaartje met inrijtijd te bewaren bijvoorbeeld.

"Doe in ieder geval alles wat je kan doen om je positie te versterken", zegt Olav Wagenaar van DAS rechtsbijstandverzekering. Als je op de luchthaven komt en de rijen (nog) langer zijn dan verwacht, ga dan naar de balie van je luchtvaartmaatschappij en vraag ze om een verklaring waaruit blijkt dat je op tijd op de luchthaven was. Vraag ook medepassagiers om getuigenissen.

Met het bewijs kun je proberen een klacht in te dienen bij Schiphol. Wagenaar betwijfelt desondanks of zo’n claim grote kans van slagen heeft.

"Het is een grijs gebied, en het hangt er ook erg vanaf waar je vastloopt. Vaak is dat bij de douane. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, maar ook niet altijd van Schiphol. En je kunt moeilijk de Nederlandse Staat onrechtmatig handelen verwijten", zegt hij.

KLM kijkt daar iets anders tegenaan. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn nog altijd niet alle 'security lanes' op Schiphol open, in tegensteling tot wat de luchthaven beloofde. Ook hier geldt dus weer: verzamel in ieder geval bewijs, om je kansen te vergroten.

Eigen schuld, dikke bult

Heb je geen bewijs van je aankomst, of heb je door een vertraagde trein, file of ander leed of misschien toch door eigen schuld je vlucht gemist, dan zijn de vooruitzichten een stuk somberder.

In dat geval ben je afhankelijk van de coulance van de luchtvaartmaatschappij, maar hou er rekening mee dat je vaak op eigen kosten een nieuwe vlucht moet boeken, of een extra hotelovernachting.

Alleen als je een vlucht mist omdat je eerste vlucht vertraging had, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. Als je een vlucht mist door een fout van je touroperator, is die vaak verantwoordelijk.

In alle gevallen is het belangrijk te weten dat wanneer je je heenvlucht mist, de terugvlucht vaak ook automatisch wordt geannuleerd. Je moet dus altijd even contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om te voorkomen dat je ook op de terugweg niet met je vlucht mee kan.
Thecis
6 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Ik vond het advies van Nijhuis ("Dus niet te laat, maar ook zeker niet te vroeg. Houd je aan het advies van de luchtvaartmaatschappij.") dan nogal raar.
http://www.nu.nl/reizen/4664097/schiphol-zet-zomer-extra-mensen-in-bij-veiligheidscontroles-.html Dan gaan mensen dus juist te vroeg komen waardoor alles nog extra vastloopt. Dan is het dus eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid meer...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De werkelijke oorzaak is dat Schiphol de capaciteit niet (meer) aankan. Maar voor je dat juridisch rond hebt om met dat argument je geld terug te krijgen.... Ik zou mijn energie (en geld) aan iets anders besteden.
Thecis
6 jaar geleden
Ik ga mijn tijd en geld daar helemaal niet aan besteden. Ik ben er namelijk niet door gedupeerd. Maar vroeg het me af.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"je" was in overdrachtelijke zin bedoeld, niet persoonlijk :-)
Utrecht
6 jaar geleden
Wel een slordigheid van de meneer van DAS: de bottleneck zit niet bij de douane: die kom je als vertrekkende passagier helemaal niet tegen.
Het is 1) de security check (door burger personeel) en/of 2) identiteitscontrole door de Kon. Marechaussee. (ik hoop dat DAS bij hun rechtzaken wat zorgvuldiger zijn.....).