Wat moet je doen als je buiten jouw schuld je vliegtuig mist?

Het is dezer dagen heel erg druk op Schiphol; te druk. Daardoor missen mensen hun vliegtuig. Wij gaan over enige tijd met vakantie en komen dan waarschijnlijk ook in een dergelijke situatie terecht vanwege feestdagen. Wat moeten we doen als wij ons vliegtuig ook gaan missen? We hebben zo'n situatie nog nooit eerder beleefd. Waar moet je je dan ergens melden? Hebben we recht op een hotel als ze die dag niet meer naar onze bestemming vliegen; ons vliegtuig gaat nl in principe 's avonds. Het is van Transavia dus dat is geen lijnvlucht.

Toegevoegd na 14 uur:
Mijn vraag gaat helemaal niet over laat op Schiphol aankomen of anderszins en dan je vliegtuig missen. Wij zijn ALTIJD 3 uur van tevoren op Schiphol en zitten dan een uur te wachten tot we mogen inchecken; wij vliegen nl binnen Europa. De rolstoelhulp die ik nodig heb krijg ik pas een uur van tevoren. Gisteren zag ik op de tv dat mensen langer dan 2 uur in de rij moesten staan om in te checken. Dan heb ik mijn vliegtuig dus al vóór het inchecken gemist zonder dat het mijn schuld is.

6 jaar geleden
in: Vakantie
6.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mist nooit buiten je schuld om een vliegtuig. Of jij bent te laat (eigen schuld). Of het vliegtuig vliegt niet (dan mis je hem niet). In dat laatste geval zorgt Transavia/je reisoperator voor jou en je eventuele onderkomen. Ik heb heel wat gevlogen in mijn leven, mijn ouders of ik zorgden dan altijd dat we ruim van te voren aanwezig waren (dat moet overigens ook zoals op de ticket staat). Inchecken moet je sowieso al meestal meer dan een uur van te voren. Of je nog op je bestemming komt als je een chartervlucht mist is een interessante vraag. Op eigen gelegenheid als er nog een plek op een lijnvlucht is kan altijd, of misschien een dag of wat later als Transavia/touroperator je nog in een andere niet geheel bezette chartervlucht kan plaatsen, of dat weleens gebeurt is een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je weet nu toch al wanneer je op Schiphol moet zijn? Dan kun je nu niet je vliegtuig missen. Je weet het nu en kunt dus enkele uren eerder naar schiphol gaan. Probleem opgelost.
paulus811
6 jaar geleden
Of je vliegt vanaf Dusseldorf of Frankfurt. Leuke aanvulling op de vakantie, geen gedoe met drukte (want Duitsland heeft geen meivakantie) en vaak veel goedkoper. Vrienden van me vliegen vandaag vanaf Frankfurt en zijn voor 4 personen 1.000 euro goedkoper uit voor exact dezelfde bestemming. En natuurlijk gaat er parkeer, eet en overnachtingsgeld af maar de dag in Frankfurt is ook deel van de vakantie.
kierkegaard47
6 jaar geleden
@Mrtomaat, En wat als je een overstap mist door vertraging? Dat komt ook voor namelijk en daar kan je niet altijd iets aan doen ....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overstap van wat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enige wat relevant is, is als je je aansluitende vlucht zou missen, maar dat is met de meeste chartervluchten niet echt een issue (veelal direct). Maar als wel dan
https://www.euclaim.nl/aansluitende-vlucht-gemist
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij zijn ALTIJD 3 uur van tevoren op Schiphol en zitten dan een uur te wachten tot we mogen inchecken; wij vliegen nl binnen Europa. De rolstoelhulp die ik nodig heb krijg ik pas een uur van tevoren. Je bent bekend met deze regel?: "Nog (bagage) inchecken? Meld je voor Europese vluchten minimaal 2,5 uur voor vertrek bij de aanmeldzuil." Misschien handiger omdat te doen ipv: "Al ingecheckt en bagage afgegeven? Meld je voor Europese vluchten minimaal 1 uur voor vertrek bij de Assistance balie." https://www.schiphol.nl/nl/pagina/essentials/
zondag
6 jaar geleden
Wij zijn nogal van het 'zeurderige type' en melden ons steeds veel te vroeg bij de ingang naar de incheckbalie en de Assistance en worden dan weggestuurd of kunnen daar plaats nemen en wachten. Maar je mist mijn punt MrTomaat. Ik schreef: "Gisteren zag ik op de tv dat mensen langer dan 2 uur in de rij moesten staan om in te checken. Dan heb ik mijn vliegtuig dus al vóór het inchecken gemist zonder dat het mijn schuld is". Wat moet of kan ik daaraan doen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@zondag : achtergrondinformatie, een extraatje :) http://www.parool.nl/amsterdam/reizen-via-schiphol-wen-aan-het-wachten~a4490661/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=133a943d41710d0c6c193487ecb945aab9266511 Ik weet niet hoelang deze link bereikbaar/open is, vandaar uit voorzorg toch maar kopiëren. Goedemiddag, Reizen via Schiphol? Wen aan het wachten Honderd 'zwarte zaterdagen' hangen de vakantieganger dit jaar op Schiphol boven het hoofd. Volgend jaar en de twee jaar erna volgen er waarschijnlijk nog wel meer. Er is geen ontsnappen aan. DOOR: HERMAN STIL 25 APRIL 2017, 12:23
1. Hoe had het moeten zijn?
'Reizen door Schiphol wordt veel prettiger voor passagiers.' Nog geen twee jaar geleden gaf de luchthaven hoog op van alle veranderingen in de veiligheidscontroles. Van 70 controlepunten ging het vliegveld naar vijf 'beveiligingsfilters'. Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis zouden we in het vervolg in hoogstens tien minuten door de controles zijn. De juichfilmpjes van toen doen nu lachwekkend aan: vrolijke passagiers komen bij pittoresk rustige controlepunten om te worden ontvan­gen door joviale beveiligers. 'Met de ­paspoortcontrole achter de rug kan de reiziger nu ontspannen en van zijn tijd op de lucht­haven genieten.' Niet veel passagiers zullen dat genot de afgelopen dagen hebben gedeeld. De rustieke veiligheidscontroles blijken trechters voor morrende, gejaagde reizigers, die soms tot anderhalf uur moesten wachten. 2. De schuld van Schiphol of van onze reislust?
Extra beveiligers kunnen nog wel worden ingezet, maar extra ruimte is er niet meer Het probleem is dat Schiphol bewust de flexibiliteit uit de beveiliging heeft gehaald. In plaats van controle aan de gate - waarbij alleen passagiers voor een enkele vlucht werden gecontroleerd - ging het naar centrale controle met een vaste capaciteit. En die blijkt nu op de drukste uren niet voldoende. De luchthaven erkende al zich - overigens met de maatschappijen - te hebben vergist in de passagiersiersgroei. Maar Schiphol lijkt zich vooral te hebben vergist in de gevolgen van de onbedwingbare groeizucht, in combinatie met zijn fysieke beperkingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-2- Extra beveiligers kunnen nog wel worden ingezet, maar extra ruimte is er niet meer. Daarnaast heeft de luchthaven zich verkeken op het gedrag van passagiers. Doordat maatschappijen - waaronder KLM voor Europavluchten - vaker geld vragen voor ruimbagage, nemen steeds meer passagiers hun koffers in de hand mee. Dat vergroot de werkdruk bij de beveilingsposten. Daarnaast anticiperen reizigers nu op de drukte door eerder te komen. Maar daarmee raken ze alleen maar verzeild in de vori­ge druktepiek. 3. Snel meer beveiligers en controlepunten dus.
Schiphol gaat nu de in 2014 geopende, voor miljoenen verbouwde beveiligingspost in Terminal 1 (Europese vluchten) weer aanpakken. Net als in de andere hallen gaat ook hier de controle naar een tussenverdieping. Maar in de andere terminals zijn er geen oplossingen meer. Schiphol wijst wel op de komst van de nieuwe A-terminal. Buiten het feit dat die pas in 2023 opengaat, lost deze het probleem niet op: de nieuwe beveiligingsrijen zullen worden opgesoupeerd door de extra reizigersstromen. 4. Ook elders op Schiphol moet ik wachten.
Wie echt niet in de Schipholrij verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis Was het maar alleen beveiliging. Heel Schiphol is vol, niet alleen bij de veiligheidschecks, maar ook de paspoortcontrole daarna, waar volgens Schiphol honderden agenten te weinig beschikbaar zijn om te controleren. En dan heeft Schiphol ook op de platforms en landingsbanen de maximale capaciteit bereikt doordat vrijwel alle mogelijke start- en landingsmomenten vergeven zijn. Dat leidt weer tot oplopende vertragingen, zowel bij vertrekkende als aankomende vluchten. 5. Kan ik ergens anders heen?
Lelystad wordt het ook niet; dat biedt als het in 2019 opengaat, maar 4000 vluchten per jaar. Verder kan iedereen het voor zichzelf uit­maken: ten minste drie uur op Schiphol wachten of die tijd gebruiken door naar vliegvelden als Eindhoven, Rotterdam of Weeze te rijden. Voor de meeste reizigers zal het weinig schelen. Bovendien bieden regiovelden een beperkt aantal (vakantie)bestemmingen en helemaal geen intercontinentale routes. Luchthavens als Zaventem of Frankfurt, die dat wel doen, liggen nog verder weg. Wie echt niet in de Schipholrij verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis. © ANP
zondag
6 jaar geleden
Bedankt maar dit artikel had ik al gelezen.

Het beste antwoord

Overmacht? of een ongeluk/aanrijding onderweg?
...als je buiten jouw schuld je vliegtuig mist? recht op een hotel?

Als je wel buiten jouw schuld het vliegtuig mist, moet het nog maar vaststaan/bewezen worden dat het de schuld van de vliegtuigmaatschappij is.
Overmacht voor de een houdt niet per definitie in dat de ander dit moet vergoeden.

En nee, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Zeker nu het al bekend is deze extra drukte. Niet onverwacht tenslotte. Het punt dat de vlucht 's avond is, is iets om zeker rekening mee te houden.
Als het wel aan Transavia zou liggen, zou er misschien iets te verwachten zijn. (Heb dit op tv bij andere vliegtuigmaatschappijen gezien, maar is niet gezegd dat Transavia dan ook maar het probleem meteen oplost voor de klant. Misschien op voorhand even checken wanneer een volgende vlucht -andere maatschappij- gaat? hotel is vlakbij, maar niet goedkoop. De nacht doorbrengen op stoeltjes of naar huis? Ligt aan allerlei omstandigheden.

Wat je moet doen? Je eventueel melden?
Ik zou me melden bij de Transavia balie en aan de hand daarvan verder kijken hoe en wat.
Recht op een hotel omdat jij je vlucht mist, vergeet het maar. Misschien heeft Transavia wel een andere oplossing voor jullie op eigen kosten, maar nogmaals als het je eigen schuld is (te laat op Schiphol aankomen, te laat inchecken) dan hoef je niet op enige clementie te rekenen.

Op voorhand bekijken hoe of wat is altijd verstandig, dus lijkt het me logisch dat jullie gewoon nog veel vroeger van huis gaan dan je normaal al doet, Op Schiphol meteen inchecken zodra de balie open is, vraag daar naar! Hoe laat en waar! daarna kun je koffie drinken maar nog beter meteen doorstomen dat je alle plichtplegingen (door de Soms kom je zo vroeg

https://www.schiphol.nl/nl/bagage-inchecken-en-security/

Check op tijd in

Kom ruim op tijd als je op de luchthaven wilt inchecken. Hou rekening met de volgende tijden:

Voor Europese vluchten minimaal 2 uur voor vertrek.
Voor intercontinentale vluchten minimaal 3 uur voor vertrek.
Heb je speciale bagage of heb je assistentie nodig? Dan heb je meer tijd nodig.

Ondanks deze adviezen minimaal 2 en 3 uur, zou ik dit nog veel ruimer nemen, echt 4 en 5 uur is een beter idee. Neem lectuur mee en een broodje/flesje water.

Toegevoegd na 15 uur:
NA toevoeging NA 14 uur:
Was niet duidelijk: betreft rolstoelhulp! Telefoontje + e-mail. SVP minstens ca.1,5 eerder hulp mogelijk? Zwart op wit bevestiging vragen, ter bevestiging nog eens confirmeren! = garantie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Voor Transavia kun je online inchecken. Scheelt weer:
https://www.transavia.com/en-NL/my-transavia/check-in/login/
paulus811
6 jaar geleden
5 uur voor vertrek aanwezig zijn, dat soort adviezen zien de winkeliers op Schiphol graag! Gisteren was een erg drukke dag, maar 2 uur doen over inchecken en security is echt extreem. Maar ben het met het antwoord eens, de onschuld van de een is niet automatisch voor rekening van de ander.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus
Ik heb bewust niet het online en zelfstandig inchecken genoemd.
Natuurlijk is dat mogelijk, maar niet door iedereen en niet voor iedereen.
Had het misschien wel moeten vermelden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus, na New York 2001(?) had ik familie die terugvloog en bijna hun vlucht mistte door dezelfde wachttijden als nu. Was toen ivm. Amerikaanse security! en zij hebben bijna hun vlucht gemist, bijna , daarom zoveel uren geadviseerd (met lectuur en een broodje/flesje).
paulus811
6 jaar geleden
@Tinus1969, online inchecken heeft alleen zin als je geen bagage hebt om in te checken want je kunt vervolgens alsnog in dezelfde lange rij om je bagage af te geven. Ik zag gisteren op tv een proef waarbij een pakketdienst je koffer ophaalt en bij je bestemming aflevert. Zelf reis je dan met alleen handbagage en dat lijkt me ideaal.
paulus811
6 jaar geleden
@Jodokus52, ik vlieg maandelijks heen en weer tussen Amsterdam en New York en ben nog nooit vroeger dan 2 uur voor vertrek op de luchthaven aangekomen en ook nog nooit een vliegtuig gemist. Moet wel eerlijk erbij zeggen dat door de vele vluchten ik kan inchecken en door security kan via de priority rij.
tinus1969
6 jaar geleden
@paulus811, nou weet ik niet hoe het bij Transavia zit, maar het scheelt bij sommige maatschappijen nogal of je ook moet inchecken of dat je alleen je bagage bij een drop-off hoeft in te leveren.
En als je een week naar de zon gaat, kom je een heel eind met je airporter van 55x40x25, die als handbagage meemag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paulus811: klopt wat jij zegt. Ik heb afgelopen oktober nog (intercontinentaal) gevlogen en thuis ingecheckt. En idd heb ik echt nog bijna een UUR in de rij gestaan enkel om mijn koffer af te geven. Ik dacht ook lekker vlot te zijndoor thuis opinchecken. Heeft idd geen nut als je nog ruimbagage hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tinus1969: er zijn maar weinig airlines die een drop-off punt hebben hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus
Ja, je zegt het zelf al: geen eerlijke vergelijking.
Nu worden er weer extra veiligheidsmaatregelen worden genomen(?) of was het toch puur vakantiedrukte en niet genoeg personeel? natuurlijk is 4 en 5 uur extreem!! maar beter een uur te lang moeten wachten dan ... precies, bedoel ik. Ik vind het ook heel onplezierig om niet op tijd te zijn en te moeten rennen, gewoon op tijd is dus gewoon (veel) te vroeg op Schiphol zijn , inchecken en koffie en NU uit voorzorg véél vroeger meteen inchecken en door de paspoorten contrôle heen, die rijen ... No no Nanette :)
paulus811
6 jaar geleden
Snap je punt wel jodokus52, beter te vroeg dan te laat want je wilt niet je vlucht missen en daardoor te laat op de bestemming van je welverdiende vakantie. Hopelijk komt hier ooit een keer verbetering in, bijvoorbeeld onbemande koffer drop off. Zelf je bagagesticker printen en om het handvat binden heb ik geen KLM (meestal) dame voor nodig. Of zoals ik in een reactie bij de vraag schrijf, je bagage thuis laten ophalen en afleveren op de eindbestemming. Scheelt een hoop stress en gezeul.
tinus1969
6 jaar geleden
@paulus, er is toch een onbemande drop off voor KLM op Schiphol:
https://www.youtube.com/watch?v=WGO9SmTrfV0
paulus811
6 jaar geleden
@tinus1969, interessant! Heb dit nog niet eerder gezien (ook niet naar gezocht, want ik moet altijd bij een balie inchecken ivm US visum). Zal een volgende keer eens kijken bij het apparaat. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@zondag NA toevoeging NA 14 uur:
Was niet duidelijk: betreft rolstoelhulp! Telefoontje + e-mail. SVP minstens ca.1,5 eerder hulp mogelijk? Zwart op wit bevestiging vragen, ter bevestiging nog eens confirmeren! = garantie.

Andere antwoorden (1)

Vlucht gemist

Als je je vlucht gemist hebt is het niet vanzelfsprekend dat je zonder bijbetaling mee mag op de volgende vlucht. Dit hangt af van de voorwaarden die van toepassing zijn op je vliegticket. Als het om een niet-inwisselbaar ticket gaat (zoals bijvoorbeeld een chartervlucht), en je hebt de vlucht door eigen schuld gemist, zul je een nieuw ticket moeten kopen. Ook wanneer de trein vertraging had. Wanneer je echter gebruik maakt van een luchthavendienst als bijvoorbeeld de Schipholbus, komen de kosten die voortvloeien uit het missen van de vlucht voor rekening van -in dit geval- de Schipholservice.

http://www.travelmarker.nl/transport/vliegtuig/tips.htm

Als het wel gebeurt ga je natuurlijk naar Transavia en maak je contact met je reisbureau en/of touroperator.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
MrTomaat in ons geval is er geen sprake van een reisbureau of touroperator. Transavia is dit jaar begonnen met goedkope vluchten naar nieuwe bestemmingen in het seizoen en ik heb gewoon vliegtickets gekocht voor zo'n bestemming.