Wat moet je doen als je buiten jouw schuld je vliegtuig mist?

Het is dezer dagen heel erg druk op Schiphol; te druk. Daardoor missen mensen hun vliegtuig. Wij gaan over enige tijd met vakantie en komen dan waarschijnlijk ook in een dergelijke situatie terecht vanwege feestdagen. Wat moeten we doen als wij ons vliegtuig ook gaan missen? We hebben zo'n situatie nog nooit eerder beleefd. Waar moet je je dan ergens melden? Hebben we recht op een hotel als ze die dag niet meer naar onze bestemming vliegen; ons vliegtuig gaat nl in principe 's avonds. Het is van Transavia dus dat is geen lijnvlucht.

Toegevoegd na 14 uur:
Mijn vraag gaat helemaal niet over laat op Schiphol aankomen of anderszins en dan je vliegtuig missen. Wij zijn ALTIJD 3 uur van tevoren op Schiphol en zitten dan een uur te wachten tot we mogen inchecken; wij vliegen nl binnen Europa. De rolstoelhulp die ik nodig heb krijg ik pas een uur van tevoren. Gisteren zag ik op de tv dat mensen langer dan 2 uur in de rij moesten staan om in te checken. Dan heb ik mijn vliegtuig dus al vóór het inchecken gemist zonder dat het mijn schuld is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Overmacht? of een ongeluk/aanrijding onderweg? ...als je buiten jouw schuld je vliegtuig mist? recht op een hotel? Als je wel buiten jouw schuld het vliegtuig mist, moet het nog maar vaststaan/bewezen worden dat het de schuld van de vliegtuigmaatschappij is. Overmacht voor de een houdt niet per definitie in dat de ander dit moet vergoeden. En nee, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Zeker nu het al bekend is deze extra drukte. Niet onverwacht tenslotte. Het punt dat de vlucht 's avond is, is iets om zeker rekening mee te houden. Als het wel aan Transavia zou liggen, zou er misschien iets te verwachten zijn. (Heb dit op tv bij andere vliegtuigmaatschappijen gezien, maar is niet gezegd dat Transavia dan ook maar het probleem meteen oplost voor de klant. Misschien op voorhand even checken wanneer een volgende vlucht -andere maatschappij- gaat? hotel is vlakbij, maar niet goedkoop. De nacht doorbrengen op stoeltjes of naar huis? Ligt aan allerlei omstandigheden. Wat je moet doen? Je eventueel melden? Ik zou me melden bij de Transavia balie en aan de hand daarvan verder kijken hoe en wat. Recht op een hotel omdat jij je vlucht mist, vergeet het maar. Misschien heeft Transavia wel een andere oplossing voor jullie op eigen kosten, maar nogmaals als het je eigen schuld is (te laat op Schiphol aankomen, te laat inchecken) dan hoef je niet op enige clementie te rekenen. Op voorhand bekijken hoe of wat is altijd verstandig, dus lijkt het me logisch dat jullie gewoon nog veel vroeger van huis gaan dan je normaal al doet, Op Schiphol meteen inchecken zodra de balie open is, vraag daar naar! Hoe laat en waar! daarna kun je koffie drinken maar nog beter meteen doorstomen dat je alle plichtplegingen (door de Soms kom je zo vroeg https://www.schiphol.nl/nl/bagage-inchecken-en-security/ Check op tijd in Kom ruim op tijd als je op de luchthaven wilt inchecken. Hou rekening met de volgende tijden: Voor Europese vluchten minimaal 2 uur voor vertrek. Voor intercontinentale vluchten minimaal 3 uur voor vertrek. Heb je speciale bagage of heb je assistentie nodig? Dan heb je meer tijd nodig. Ondanks deze adviezen minimaal 2 en 3 uur, zou ik dit nog veel ruimer nemen, echt 4 en 5 uur is een beter idee. Neem lectuur mee en een broodje/flesje water. Toegevoegd na 15 uur: NA toevoeging NA 14 uur: Was niet duidelijk: betreft rolstoelhulp! Telefoontje + e-mail. SVP minstens ca.1,5 eerder hulp mogelijk? Zwart op wit bevestiging vragen, ter bevestiging nog eens confirmeren! = garantie.

Bronnen:
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vra...
https://www.consumentenbond.nl/community/f...
https://www.klacht.nl/vlucht-gemist-14/

Vlucht gemist Als je je vlucht gemist hebt is het niet vanzelfsprekend dat je zonder bijbetaling mee mag op de volgende vlucht. Dit hangt af van de voorwaarden die van toepassing zijn op je vliegticket. Als het om een niet-inwisselbaar ticket gaat (zoals bijvoorbeeld een chartervlucht), en je hebt de vlucht door eigen schuld gemist, zul je een nieuw ticket moeten kopen. Ook wanneer de trein vertraging had. Wanneer je echter gebruik maakt van een luchthavendienst als bijvoorbeeld de Schipholbus, komen de kosten die voortvloeien uit het missen van de vlucht voor rekening van -in dit geval- de Schipholservice. http://www.travelmarker.nl/transport/vliegtuig/tips.htm Als het wel gebeurt ga je natuurlijk naar Transavia en maak je contact met je reisbureau en/of touroperator.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100