Betaal je accijnzen op schiphol voor tabak en alcohol?

Worden de accijnzen op tabak en alcohol bij de duty free shops ook weggelaten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Antwoorden (1)

Duty free is een andere benaming voor tax free oftewel belastingvrij.

Passagiers die vanuit Nederland naar een bestemming binnen de Europese Unie vliegen, betalen ook in de zgn. taxfree shops gewoon de prijs inclusief belastingen. Uitzonderingen zijn de Canarische Eilanden en de Kanaaleilanden.

Alleen passagiers die naar een bestemming buiten de Europese Unie vliegen, of die naar een ander vliegveld binnen de EU vliegen om daar binnen 24 uur over te stappen op een vlucht met een eindbestemming buiten de EU betalen geen belastingen of accijnzen. En dit geldt dus ook voor bestemmingen op de Canarische Eilanden en de Kanaaleilanden.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Twee aanvullingen:
-Duty free is the correcte engelse term; engelsen kennen het woord tax free niet (het is een soort Eurlish of Dunglish).
-De Canarische Eilanden en de Kanaaleilanden zijn ook geen onderdeel van de EU, net als trouwens de Nederlandse Antillen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord is me nog niet geheel duidelijk zo... Worden accijnzen nou ook weggelaten?
Bordensteker
8 jaar geleden
Daarom schreef ik al: "[ ... ] betalen geen belastingen of accijnzen." Accijns is een bepaalde vorm van indirecte belasting, en het "belastingvrij" kopen van drank en tabak betreft juist het feit dat die accijns niet geheven wordt voor reizigers die naar buiten de EU vertrekken. Wikipedia meldt: "Accijns is een vorm van indirecte belasting, die wordt geheven op de verkoop van bepaalde goederen. In Nederland en België is vooral sprake van accijns op alcoholische dranken, frisdranken, tabak en brandstoffen (bijvoorbeeld benzineaccijns)." Dus in de betreffende gevallen betaal je geen accijns, en in de volksmond noemt men dat "belastingvrij".