Welk is de leukste kust van Italië? Oost of West

Wij reizen met een camper door het noorden van Italië en zijn op zoek naar authentieke stukjes Italië. Wij willen toeristische streken mijden. Waar vind je het echte Italië: oost- of westkust?
Tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
8.7K

Het beste antwoord

De westkust is zeker de mooiste. Vooral vanaf Toscana naar het noorden toe. Naar beneden toe, zijn allebij de kusten heel mooi, maar ook hier blijft de westkust het allermooiste. De oostkust (van Noord tot aan Toscana) is meer toeristisch en toegelegd op vertier en een luie strandvakantie.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zou vanuit Porec de snelste weg kiezen richting Modena, omdat het platteland van Noord Italie in mijn ogen vrij saai is. Je vertrekt dus vanuit Porec naar Trieste en vandaar uit volg je de A4 richting Venezia en Padova. Vanuit Padova via de A13 naar Bologna en dan de A1 op richting Milano. Vandaar uit kun je de volgende route kiezen, die ik laats al iemand hier op GV heb aangeraden.

Neem de afslag (uscita) Modena Nord. Eenmaal deze afslag genomen, volg je gelijk de borden voor de SS 12 (SS = Strada Statale). Deze beroemde weg wordt ook wel genoemd, de "La strada statale 12 dell’Abetone e del Brennero (SS 12)" en laat je dwars door de Apenijnen rijden tot aan Abetone (je komt o.a. langs Montale, Pavullo, Lama Mocogno en Pievepelago). Als je op de pas van Abetone bent, blijf je de SS12 vervolgen richting Luca (dit is een hele lange afdaling, met een prachtig uitzicht). Vanuit Luca blijf je de SS12 volgen (wordt SS12radd) richting Pisa en vandaar uit kun je zelf kiezen welk laatste stukje je wilt rijden tot aan Livorno.

Ik kan je zeggen dat dit een prachtige route is met de allermooiste panorama’s die je je kunt voorstellen. Leuke ouderwetse restaurantjes langs de route (met echte streekgerechten) en tanken onderweg is ook geen probleem. Vergeet je fotocamera niet klaar te leggen. Je zult er geen spijt van krijgen.

Vanuit Livorno kost het weinig moeite om naar Elba te gaan of het binnenland te bezoeken. Umbria is zeer zeker een mooie streek, met plaatsen als Perugia, Assisi, Terni en Spoleto. Als je huiswaarts gaat, kun je de hele westkust (in noordelijke richting) volgen totaan de franse grens. Je komt dan ook langs "Le cinque terre", dat is misschien wel 1 van de mooiste plekjes langs de westkust.

Succes ermee en prettige vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ja een echte fan van italie
leuk het te lezen
groetjes marion
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoort wie het zegt, hahaha..... Tja, 15 jaar in dat land en vaak onderweg, vergeet je niet snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi Klaas,als nederland tegen italia voetbalt ben je zeker voor italie??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben niet zo kapot van voetbal. Kan er niet van wakker liggen, maar NL komt toch op de eerste plaats. Vind die italiaanse voetballers sowieso enge lui. Moeten eerst 3 voor de spiegel staan om zich op te maken, alvorens ze gaan voetballen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord Intalklaas. Heel erg bedankt. + én beste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Beiden zijn erg leuk om te bezoeken. Toeristen komen zo'n beetje overal in Italië maar er ook dan zijn er zat plekken waar je mooie Italiaanse dorpen tegenkomt die niet vol zitten met toeristen. Ik ben zelf bijvoorbeeld in de omgeving van Venetië op vakantie geweest en toen ook een dagtrip naar San Marino gemaakt, was hartstikke leuk en absoluut niet toeristisch. Maar ook aan de west kant is het prachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bij beide kusten geweest en vond de westkust iets mooier. Vanaf de westkust kun je ook mooi eens een dagtochtje maken naar Monaco.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het echte Italie vindt je eerder in het centrum en zuiden dan langs de kusten. Dus wat wil je: leuk of echt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel, onderaan west.