Waarom kun je deuren van hotelkamers niet geluidloos sluiten?

In bijna alle hotels kun je de deur van je kamer alleen maar met veel kabaal in het slot laten vallen als je je kamer verlaat. Het is niet mogelijk de klink naar beneden te doen en de deur zachtjes in het slot te duwen.

Vooral als je 's avonds laat of heel vroeg in de ochten weggaat, voel ik me altijd bezwaard als ik de andere gasten wakker moet maken met mijn herrie.

Waarom wordt er geen geluidloos systeem gebruikt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook bij een geluidsarm systeem zullen er mensen zijn die er niet bij nadenken, of die maling hebben aan de nachtrust van andere gasten. Dat is echter niet waar het in deze vraag om gaat.

Het gaat erom dat je de deur alleen maar met veel herrie dicht kúnt doen, ook als je wél rekening zou willen houden met de andere gasten.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Antwoorden (6)

Ik denk omdat ze deuren willen die automatisch dichtvallen en niet per ongeluk op een kiertje kunnen blijven staan, zodat anderen niet zo makkelijk ongewenst in je kamer kunnen komen.
Ik kan me voorstellen dat je geen geluidloos systeem hebt dat wel automatisch dichtvalt, of dat die wel bestaan, maar te duur zijn of andere nadelen hebben die zij niet willen.

Maar dit is slechts een gok, ik ben geen deuren- of hotel-expert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Automatisch dichtvallen: dat kan ik me voorstellen. Maar dat kan best in combinatie met geluidsarm. Laat je de deur dichtvallen, dan geeft dat een knal. Doe je de klink naar beneden en geleid je de deur tijdens het dichtvallen, dan gaat dat met weinig geluid. Probleem is dat de meeste deuren aan de binnenkant wel een klink hebben (dus als je de kamer binnengaat, kun je dat zonder herrie doen), maar aan de buitenkant niet. Bij het verlaten van je kamer rest je niets anders dan de deur dicht te laten knallen. Ik vind dat onaangenaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, wat ik bedoel, maar dat had ik inderdaad niet gezegd, is dat deuren die automatisch dicht moeten vallen, op het laatste stuk (dus als ze bijna dicht zijn) een heel sterke kracht hebben die zorgt dat ie dicht valt. Die kracht is vaak sterker dan jij als mens (misschien niet als je heel erg je best doet), waardoor ook als jij 'm zelf zachtjes dicht wil doen, hij het laatste stuk zichzelf met flinke kracht dichttrekt, waardoor je toch een knal krijgt. Deuren die vanaf de ene kant wel zonder lawaai dicht kunnen en vanaf de andere kant niet, daar zou ik het niet van weten.
Omdat wanneer gasten hun kamer uitlopen, verwachten dat de deur vanzelf dicht gaat.

Om dit voor elkaar te krijgen moet er een trekdemper worden gebuikt. Deze moet strak staan worden afgesteld om er voor te zorgen dat de deur ook daadwerkelijk sluit, vanwege de strakke afstelling, gaat de deur redelijk hard dicht.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het is wel mogelijk om de deur een stuk stiller dicht te doen.

Wanneer je buiten je kamer staan, doe dan nog even je key-card in het slot, dan kan je in een aantal gevallen de klink van de deur naar beneden doen en zo stilletjes de deur sluiten. Ook als er geen klink aan de buitenkant zit, kan je nog steeds door middel van je key-card het slot "los" krijgen zodat het stiller sluit (wanneer je zelf de deur dicht doet en niet de trekdemper zijn werk laat doen).

Succes, en bedankt dat je me niet wakker wilt maken als jij in hetzelfde hotel slaapt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Systemen die wel die mogelijkheid hebben gebruiken andere technieken en zijn veel duurder. Onvoldoende mensen klagen en hebben er dus last van en dat is voor dehoteleigenaar genoeg reden het zo te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er moeten robuuste sloten in zitten die lang mee gaan, dat is de eerste prioriteit. een deur hoor nou eenmaal als die in het slot valt. maar het probleem zou hem toch meer in de gasten zitten die de deur hard dicht slaan. tenwoordig kan je met die pasjes vrij geruisloos naar binnen en naar buiten. maar er zijn altijd wel een paar lompe boeren die er mee gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn leven in heel wat verschillende hotels bezocht, van verschillende prijsklassen, en wat jij hier schrijft is me maar zelden opgevallen. Ik vind dat het wel mee valt. Natuurlijk zijn er hier en daar wel uitzonderingen, maar als een hotel bewust zou kiezen voor rumoerige deuren, dan zou dat alleen kunnen zijn om de klanten voorzichtig de deuren te laten sluiten, zodat men zich er meer op moet concentreren (om geen lawaai te maken voor een ander) en je zeker weet dat de deur echt dicht is.
Maar volgens mij valt het allemaal wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat deze deuren vaak heel oud zijn en doordat er teveel deuren in een hotel zijn en deze niet allemaal onderhouden kunnen worden.