Mag je als 14 jarige alleen naar Frankrijk met de bus?

Hallo,
Ik ben 14 jaar oud en zou graag een keer alleen met de bus naar mijn familie in Frankrijk willen gaan, vanuit Nederland

Zij vinden dit goed en mijn ouders ook,

Nou is mijn vraag of een minderjarige eigenlijk wel alleen mag reizen binnen Europa met de bus, en hoe ik dit moet aanpakken.
Dat het met het vliegtuig kan weet ik al.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) nodig als ze naar het buitenland reizen. Bijschrijvingen van een kind in het paspoort van de ouders zijn niet meer geldig. Tot 12jaar moeten de ouders toestemming geven voor het verkrijgen van een paspoort. Jij bent 14jaar en kunt dus zelfstandig een paspoort aanvragen. Jij mag dus rustig alleen met de trein of bussen naar Frankrijk reizen. Soms is het verstandig om een briefje van je eigen ouders en/of van de mensen waar je gaat logeren bij je te hebben. Maar dat is niet noodzakelijk, dat is meer een voorzorgsmaatregel voor als jouw onverhoopt iets overkomt. Dan weet men met wie er contact opgenomen kan worden.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/p...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100