Mobiel gestolen op vakantie. Zakkenrollers hebben 7 uur lang gebeld, nu staat er een rekening open van 1900,- Tele2 wilt dit niet vergoeden. Wat doen?

Mijn telefoon is gestolen in Barcelona midden op de Ramblas. Ik was met vrienden op pad in de nacht. Om een uur of twee kwamen we uit een pizzeria, waar we werden geblokkeerd door 6 mannen. Ze begonnen vragen te stellen over een een of andere stripclub genaamd 'belt'. Op dat moment denk je alleen maar wat gebeurd er? Een man vroeg of ik interesse had om naar die 'belt'club te gaan. Ik antwoorde onduidelijk, omdat ik deze man niet goed kon verstaan. De man pakte mijn riem en trok eraan. Hij zei: 'beltclub my friend, belt club'. Om zo duidelijkheid te creëren. Als je er zo over nadenkt, klinkt het heel dom en logisch . Je riem is het dichtstbijzijnde voorwerp bij je telefoon. Het gebeurde allemaal zo plotseling en snel. Op dat moment denk je niet aan een zakkenrolling. Mijn andere 2 vrienden werden afgezonderd van mij, zodat de man mij als doelwit kon nemen. Na dat we naar de politie zijn geweest en mijn provider: Tele2 heb gebeld, is mij verteld dat de kosten niet worden vergoed. Het vervelende is dat de zakkenroller na de misdaad ook nog heeft gebeld naar het buitenland, waar ik pas na dat ik weer terugkwam in Nederland kwam iets van merkte. Dit gaat om een abnormaal bedrag van 1900 euro + de telefoon zelf (iPhone 6s 64 gb) 800 euro. Ik heb dit geld echt niet en kan dit niet makkelijk ophoesten, ben nog een scholier. Wat is het beste wat ik kan doen in deze situatie? Ik zit nog al in een dip. Dank u wel alvast voor uw hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Je had je provider wel het nummer kunnen laten blokkeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat klopt inderdaad. Het was al laat en we waren zo geschrokken, dat we gelijk naar de politie zijn gegaan. ik heb mijn moeder ingelicht en die heeft pas later het nummer geblokkeerd. Die ging er niet van uit dat je gelijk kon bellen. Dat is inderdaad onze eigen schuld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.vodafone.nl/support/toestel/je-toestel-is-kwijt.shtml
Mobiel gestolen of verloren? Bel bij verlies en diefstal gratis: 1200. Je SIM-kaart wordt direct geblokkeerd.
ronron1212
7 jaar geleden
Je hebt wel erg lang gewacht om de telefoon te blokkeren, Dus jammer denk dat je gewoon moet betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/telefoon-kwijt-of-gestolen.htm
Ik ben bang dat je gewoon moet betalen, zeker omdat je met blokkeren erg lang heb gewacht. Dat had direct moeten gebeuren.
Het enige wat ik kan bedenken is een betalingsregeling voorstellen. Dat blijft dus betalen, hoe men het wendt of keert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet altijd oppassen voor zakkenrollers,en ja je mobieltje ,meteen laten blokkeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En plaats in het vervolg een wachtwoord op je telefoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel vervelend voor je dat je mobiel is gestolen! Maar omdat je zelf niet gelijk het nummer hebt laten blokkeren ben je zelf verantwoordelijk voor de gemaakte belkosten. Hoe jammer ook maar je zult het zelf moeten betalen (of je ouders eventueel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom Tele-2 dat bedrag überhaupt zou moeten vergoeden.....je kunt niet eens bewijzen dat de dat niet zelf hebt verbeld VOOR je telefoon gestolen is. Waarmee ik beslist niet zeg dat dat zo is hoor, maar het standpunt van Tele2 is wel begrijpelijk. Als ze dit zouden vergoeden, zou het gestolen telefoons régenen....
.
Je had hem echt onmiddellijk moeten laten blokkeren, maarja, ik kan me voorstellen dat je daar op dat moment even niet aan denkt.
Hoewel het in dit geval je MOEDER is die nalatig is geweest ; die had thuis onmiddellijk actie kunnen ondernemen.
Zuur. Heel zuur.
ronron1212
7 jaar geleden
Is zijn moeder verantwoordelijk voor zijn telefoon @Marleen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn moeder is niet nalatig geweest, als men de moeder kan bellen kan men ook zelf blokkeren.
Bij aangifte bij de politie, ook snachts op het bureau buitenland, krijgt men gelijk de gelegenheid het toestel te blokkeren.
Op het bureau La Rambla nr 43 is men wel iets gewend. Ook om middernacht is het op de boulevard La Rambla behoorlijk druk en veel politietoezicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kaj: "En plaats in het vervolg een wachtwoord op je telefoon" Dat helpt niet echt hè? Als je het simmetje eruit wipt en in een ander toestel zet.... Ronaldo had gewoon z'n SIM pin moeten handhaven, die is daar juist voor bedoeld!!
Maarja, ik heb een 6S met touch, en dan wil ik niet nog apart een pin hoeven intoetsen...bladiebladiebla.
Ik vind het erg lullig voor je, maar je bent zo nalatig geweest dat je het eigenlijk wel verdient.

Antwoorden (1)

Volgens de Algemene Voorwaarden van Tele2 zijn alle kosten die gemaakt worden voor eigen rekening en risico totdat de SIM-kaart van een abonnement is geblokkeerd. Met die voorwaarden is akkoord gegaan toen het abonnement is afgesloten. Er zal dus betaald moeten worden.

Bij diefstal van een telefoon schrijft Tele2 het volgende voor:

"Een gestolen of verloren telefoon is heel vervelend. Drie manieren hoe je je simkaart kunt blokkeren:

- Blokkeer hier online meteen je simkaart en vraag een nieuwe simkaart aan .
- Of blokkeer je simkaart via MijnTele2.
- Of bel daarom direct met Tele2 via 0800-2199. Wij blokkeren dan je simkaart en starten de procedure voor een nieuwe simkaart.

Ben je in het buitenland? Geen probleem, bel dan +31640192025."

Je kunt proberen een betalingsregeling te treffen met Tele2. Wil men daar niet aan, dan kun je vragen of je ouders of andere familie en vrienden het bedrag aan jou willen voorschieten. Met de verdiensten uit een bijbaan kun je het geld dan aan hen terugbetalen. Je moet in ieder geval voorkomen dat je op de "zwarte lijst" van telecomproviders terecht komt en dat bijv. een deurwaarder wordt ingeschakeld voor incasso.

Ben je nu nog onder de 18 (minderjarig dus), dan zijn je ouders ervoor aansprakelijk dat dit bedrag betaald wordt aan Tele2. Jij kunt dan bijv. met je ouders regelen dat je het bedrag in termijnen aan hen terugbetaalt.

Toegevoegd na 3 uur:
En het toestel zelf: daar zou je nog iets voor terug kunnen krijgen van de verzekering. Zie de polisvoorwaarden. Als je wat krijgt, kan het zijn met aftrek van een bedrag voor de verstreken levensduur van het toestel en een eigen risico. Wellicht kun je in de tussentijd gebruik maken van een afgedankt toestel.
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Toch vraag ik me wel af of er helemaal niets tegen te doen is. Als je bijvoorbeeld kijkt bij het skimmen van bankpassen werd in het begin ook moeilijk gedaan om dat vergoed te krijgen zou de telefoonmaatschappij ook niet klantgerichter kunnen zijn?
ronron1212
7 jaar geleden
Skimmen is echt iets anders dan stelen zoals in de vraag bedoeld. Met skimmen kan het veel langer duren voor je er achter bent en kan je dus niet melden en blokkeren voor je het weet.
Computoon
7 jaar geleden
Bij (bijv.) skimming van de bankpas is er een eigen risico van eur 150.- onder de voorwaarde dat de rechtmatige bezitter van de pas ALLES heeft gedaan om misbruik te voorkomen. Dat is in het geval van vraagsteller kennelijk niet gebeurd. Het misbruin kon plaatsvinden doordat men veel te laat de SIM-kaart had laten blokkeren. Kennelijk was ook de telefoon niet beveiligd met een wachtwoord, vergrendeling of iets dergelijks. Slordig, met bijzonder zure gevolgen. Het is als het verliezen van een portemonnee met contant geld erin. Terug naar het voorbeeld van de bankpas: als ik mijn bankpas niet laat blokkeren op het moment dat ik 'm mis of misbruik signaleer en (bij wijze van spreken) de pincode erop zou noteren, dan kost me dat zeer waarschijnlijk meer dan die eur 150.-.
ronron1212
7 jaar geleden
Dan moet je het eerst wel weten en dat kan minimaal toch een paar dagen duren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, geen valse vergelijkingen maken. Tegen skimmen viel weinig te doen door de bankpashouder. Het fenomeen skimmen was nieuw, de houder was niet slordig met de bankpas omgegaan en merkt het pas uren, soms dagen later als men toevallig op de rekening kijkt.
Een klant die een transactie verrichtte, merkte er niets van.
Het stelen van een mobiel is iets anders. Vragensteller wist à la minute dat de mobiel gestolen was. Men dient de SIM-kaart te laten blokkeren. Bij aangifte bij politie wordt men er ook in Spanje direct op gewezen. Vragensteller schrijft dat er nog zeven uur gebeld is en mobiel was dus bij niet gebruik, niet beveiligd met een wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel gek dat mensen die niet in aanmerking komen voor een creditkaart wel een een dure iPhone op afbetaling kunnen aanschaffen met een daarbehorend abonnement zonder limiet aan bellen. De schade van €2700,- ligt hoger dan de minimale bestedingstegoed van een creditkaart. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de providers als kredietverstrekkers opereren en daarbij hoort een bepaald risico...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de minimale bestedingstegoed MOET ZIJN: het laagste maximale bestedigingstegoed
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat een provider geen kredietverstrekker (geen bank) is wordt een schuld bij de providers van mobiele telefoons niet opgenomen in het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Men kan niet alles hebben, ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Computoon
7 jaar geleden
De grote telecomproviders hebben een vervanger daarvoor, Preventel. (www.preventel.nl) "De stichting is een samenwerkings-verband tussen aanbieders van telecommunicatie diensten en heeft een maatschappelijk belang: het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van telecommunicatie diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen."