Hoe vind ik in de woestijn de weg terug?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
5.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
GPS, stand van de zon, kompas?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je voetstappen terug volgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jjjgroot, haha, maar jammer genoeg zijn er zeer regelmatig zandstormen.
https://www.youtube.com/watch?v=xb8vUgO4JDM
tinus1969
7 jaar geleden
Had je een specifieke woestijn op het oog?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joti, overal bereik is niet gegarandeerd.
Overal op de wereld is er in theorie bereik met GPS maar in elke woestijn en ver afgelegen gebieden is er altijd kans op dead spots.
Veel providers gebruiken ook een ander systeem. Dat Amerikaanse en Britse militairen met hun mesh-network mobieltjes vanuit elke woestijn kunnen bellen, houdt nog niet in dat de gewone burgerman dat nu ook kan.

Antwoorden (5)

Met behulp van een kompas. Of als je een smartphone hebt daar een GPS-app op zetten zodat je aan de hand van de coördinaten kunt zien in welke richting je moet gaan.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb dan wel bereik?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en hoe weet je waar je vandaan gekomen bent?
de vraag gaat over: de weg terug.
Amadea
7 jaar geleden
Je kunt toch zien op welke coördinaten de plaats ligt waar je vandaan komt of naartoe wilt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die coördinaten van het vertrekpunt moeten er dan wel ingezet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc: Interpretatie van de vraag. Als je eerst op de weg bent die je wilde bewandelen en na enige tijd niet meer, dan kun je de weg terug willen vinden. Dat betekent niet dat je per se de terugweg bedoelt.
Zodra je smartphone niet meer werkt/leeg is , zul je het met de 'surviver' middelen moeten doen : de natuur! Kijk naar de zon , waar komt deze op (=oost) en waar gaat deze dus onder (=west) ? Staat de zon 'hoog' , dan is dit het midden van de dag (12.00uur).

Aan de hand van je hoofd , dus zonder technologie , maar ook zonder kompas , kun je dan dus jezelf redden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje dat was ik inderdaad vergeten ☺. Hoeveel punten heb jij jodokus52?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joti Graag gedaan. Als je vragen hebt over iemands puntentotaal, kun je altijd even kijken op de profielpagina. De snelste manier is klikken op mijn avatar/foto, dan kom je op de profielpagina met alle informatie ;-)
Ivana
7 jaar geleden
Als je op het zuidelijk halfrond bent, draait de zon de andere richting op. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana dat is waar.
Op het noordelijk halfrond komt de zon in het oosten op en draait via zuid naar west.
Op het zuidelijk halfrond komt zon ook in oost op maar draait via noord naar west.
't Is leuk bedacht, maar na een uurtje, en zeker na een paar uurtjes verder, weet je niet meer waar die zon precies stond om 12.00 en hoeveel streken je de zon links of rechts van je moet houden om op koers te blijven. Dat wordt slingeren en uiteindelijk rondjes lopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik aan een woestijn denk, zit ik in de Sahara of de Gobi... zonder twijfel. Vandaar mijn antwoord :-)
Ja, er zijn ook woestijnen op het zuidelijk halfrond, het gros ligt echter .niet. op het zuidelijk halfrond. http://www.rootsmagazine.nl/2012/04/14/de-10-grootste-woestijnen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodukus, Ja dat is helemaal waar, slimmerd ;;))
Op het Noordelijk Halfrond liggen de woestijnen van de westelijke Verenigde Staten, de Gobiwoestijn en de Sahara
Op de Zuidelijk Halfrond liggen de Australische, de Kalahari en de woestijn van Peru.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hierboven bedoel ik dat de aarde draait, de zon draait niet. De aarde draait in een ellipsbaan rond de zon
De weg terugvinden in de woestijn is tegenwoordig mogelijk dmv een GPS, maar niet zomaar. Het GPS-signaal is overal op de wereld beschikbaar. In de woestijn is geen GSM-signaal dus ook geen mobiel internet.
Je vermeldt er niet bij of de tocht door de woestijn over de aangelegde wegen is gegaan of dwars door het onherbergzame landschap.
Om die terugweg te vinden door middel van de GPS heb je wel gegevens nodig nl: waar ben ik en waar ben vandaan gekomen (dus waar wil ik naar toe). Zorg dat je bij vertrek een mobiel oplaadapparaat dat werkt op zonne-energie bij je hebt.
Aan een kompas, dat weliswaar het Noorden aangeeft, heb je in de woestijn niet zoveel , als je niet weet uit welke windstreek je bent gekomen. Er staan geen borden om je te oriënteren op de plaats waar je vandaan gekomen bent, als je niet gestrand bent op een aangelegde route of veel gebruikte route.
Alleen als de heengaande route in de GPS is opgeslagen kun je met behulp hiervan de weg terugvinden. Staat die er niet (meer) in dan kun je proberen te bellen met een reddingsdienst, tenminste als je een satelliettelefoon bij je hebt.
Heb je geen van deze hulpmiddelen bij je, heb je een niet begaanbare weg gekozen en sta je dus ergens midden in die grote zandbak, dan is de enige hoop dat je een menselijk wezen tegenkomt die niet alleen maar een beetje in het rond wijst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan merken dat je nog nooit in een woestijn bent geweest. Er zijn daar heel weinig wegen. Daardoor kun je ook niet verdwalen. Je kunt doorrijden of terugrijden. Daar heb je de keuzes wel mee gehad. (ja, ik heb de Sahara bereisd)
escape
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat is precies de clou @escape, de oorzaak van verdwalen is dat men van de route afwijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een georganiseerde groepsreis zal men niet snel verdwalen, maar volgens deze ervaren woestijnreiziger is het nog steeds mogelijk.
http://www.nrc.nl/nieuws/2009/03/14/reizen-door-de-sahara-voelt-als-thuiskomen-11697693-a610548?utm_source=NRC&utm_medium=banner&utm_campaign=Paywall
Zoals de andere al zeiden, telefoon, gps en kompas. Maar je kan ook via sterren er achter komen waar het noorden en waar het zuiden is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de sterrenhemel boven een woestijn is dat een beetje moeilijk. Dat is een schilderij van miljoenen sterren. D.m.v. de maan zou nog te proberen zijn, maar die verdwijnt snel.