Waar moet ik aan voldoen als ik met mijn paard de grens overloop?

Ik zou graag willen weten wat mijn plichten zijn als ik met mijn paard de grens overloop? Het gaat om heel veel grenzen van Nederland richting China maar ook via Noorwegen. Is er een site waar al deze informatie te vinden is of zou ik per land moeten zoeken. Ik zal mijn paard niet per boot/bus/auto vervoeren maar echt samen met mijn paard lopen de grens overgaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt voor alle informatie tot nu toe. Ik ben een beetje wijzer geworden maar nog steeds niet genoeg informatie helaas. De gezondheidsverklaring om de 10 dagen is onmogelijk maar heb bericht gehad van een paarden organisatie dat vele mensen die nooit aanvragen helemaal niet als ze lopend de grens overgaan. Veel wedstrijd paarden hadden deze verklaring volgens haar ook niet altijd en controles worden zelden gehouden. Is het dan toch mogelijk?

De route zal gaan via duitsland, polen, witrusland of eventueel als dit veiliger is letland, litouwen en dan Rusland. Deze route zal helemaal uitgepuzzeld worden door ons daar zijn we nog al goed in haha maakte ook onze eigen wandel routes door zo min mogelijk op de weg te hoeven lopen. Moeten we hiervoor om lopen dan is dit geen probleem we lopen namelijk nooit om maar dit is een een stuk van onze reis.

Wij weten dat een lange rit zwaar zal zijn door onze ervaring met maanden en duizenen kilometers wandelen hebben we idee dat paard net als ons rust nodig heeft. Wij hebben alle tijd als we dit avontuur nemen dus geen gehaast om op tijd klaar te zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat gaat een hele uitzoekerij worden ; vermoedelijk heb je voor ELK land dat je passeert speciale papieren nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, had eigenlijk gehoopt dat er misschien al websites bestonden voor deze informatie. Maar ben nog niets tegen gekomen.

Antwoorden (3)

Zols ik in mijn reactie al zei zal dat een hele uitzoekerij worden, maar in grote lijnen komt het er op neer dat je paard een eigen paspoort en een gezondheidsverklaring nodig heeft. Binnen de EU moet die gezondheidsverklaring elke zoveel dage (!) vernieuwd worden. Voor niet - EU-landen heb je een zogenaamd ATA-carnet nodig (soort uivoerbewijs).

Voor jou is je paard natuurlijk een vervoersmiddel, maar officieel ben je de hele tijd een "voorwerp" aan het in- en uitvoeren, en daar komt helaas nogal wat papierwerk bij kijken.

Meer informatie en adressen om door te zoeken vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klinkt haast onhaalbaar. Er is een man met hond geweest die van zuid Spanje naar de Noordkaap ter paard en hond is gegaan. Ik probeer met hem contact op te nemen want lijkt mij haast sterk dat hij om de paar dagen een gezondheidsverklaring heeft aangevraagd (of kan je deze ook in het buitenland aanvragen?)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hond is geen paard. Dat kun je echt niet vergelijken. Ik denk inderdaad dat er niet voor niets zo weinig over te vinden is, omdat het vrijwel niet voorkomt.
Het enige wat je vindt zijn mensen die met hun paard - niet los - van concours naar concours reizen. En mensen die in een ver land gaan reizen op een daar gehuurd of geleend paard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien kan deze man je tips geven, als hij bereikbaar is ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.merksem.net/regio/2006/januari/eduardo_discoli.shtml
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij geen goede websites voor serieuze inlichtingen.Na 2009 is nooit meer iets vernomen, noch van deze tocht, noch van Eduardo Discoli. Aantal foto's en filmpjes op Internet is bijzonder weinig, voor een tocht van 35.000km en bewijzen niet zo veel.
Volgens Eduardo heeft Coca Cola twee vliegtickets betaald voor de overtocht naar Europa. Van zo'n spektakeltocht door Europa is officieel niets bekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@annet, die man is niet met hond en paard van zuid-Spanje naar de Noordkaap gereisd. Zie mijn reactie bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees het maar er staat niets over problemen bij de grens lees ik nu net en probleem was vooral slaapplek. Waarschijnlijk was hij niet avontuurlijk genoeg want als je route goed uitstippeld weet je waar ongeveer de slaapplekken zijn (geen hotels haha).
Je hebt sowieso voor elk land een gezondheidscertificaat nodig , waarschijnlijk gecontroleerd door de NVWA. Douane papieren (invoerdocumenten, transport documenten) per land. Ook zul je invoerrechten moeten betalen per land. Een paard word (helaas) als goederen gezien en niet als persoon. Plus dat ik denk je niet zomaar lopend zomaar een grens over mag. Juist omdat het als goederen gezien word en daar dus bepaalde voorwaarden qua vervoer voor zijn. Dit alles kan per land heel erg verschillen.
Ik weet dit omdat ik enige ervaring heb met het invoeren van paarden in Nederland in t verleden.
Ook is er een behoorlijke kans dat je bij veel grenzen ontzettend lang moet wachten tot alle papieren in orde zijn, dit omdat veel landen nou eenmaal niet zo goed georganiseerd en modern zijn als Nederland. De kans is zelfs aanwezig dat ook al heb je alles op orde kunnen krijgen je alsnog een land niet inkomt. Dit door bureaucratie en corruptie in sommige wat minder moderne landen. Dan kan het zijn dat je dagen zelfs weken bij de grens moet wachten tot je wel of niet door mag. Ik vind het een nobel streven van je maar ik gok dat het wel heel erg lastig, duur en misschien zelfs gevaarlijk is. En of het nou zo fijn is voor je paard weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Een bron heb ik niet en zal ook lastig zijn te vinden, omdat elk land verschillend is qua regels en wetten.
Ik heb wel een link voor je naar een website over import en export van paarden uit/naar Nederland. Misschien kun je met hen contact opnemen over de precieze detailles. Al doen zijn paarden vervoeren per vliegtuig en vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe los je praktische dingen op zoals ziekte of kreupelheid onderweg van je paard?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Manonnetje, ik ben het voor 100% met u eens. Ik heb trouwens voor een gedegen antwoord ook wel een paar uurtjes nodig gehad (het regent hier toch al uren dat het giet).
Zelfs al heeft men geld als water en meerdere paarden die dit aan zouden kunnen (met één paard redt men een wereldreis sowieso al niet) dan nog kost zo'n voorbereiding om te vertrekken minstens een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En je paard moet je ook jaren trainen om klaar te krijgen voor zoiets. Je kan niet ongetraind zoveel km lopen, zeker niet op verharde wegen met veel belasting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben ook niet van plan om volgende week al te starten. Ik heb alle tijd maar wil binnen 5 jaar wel gestart zijn. Wij zijn met 2 personen en 2 paarden. Ik ben nu flink informatie aan het verzamelen en leg deze naast elkaar neer want lijkt mij toch echt wel gaaf om te doen. Lukt dit niet en zijn er te veel wetten dan ga ik per trein naar mongolie en kan ik altijd daar nog een paard kopen. Een mooie reis maken en weer verkopen. Hier heb ik wel al meer informatie over maar daar zijn de wetten niet zo lastig als hier. Ook al gedacht om met de scooter te gaan, dan is de wet ook weer even iets anders maar ja een scooter is dan wel weer eventjes iets anders maar wel een manier van avontuurlijke reis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een tocht door Mongolië kan een overweldigende belevenis worden. Met die scooter kun je altijd nog op je tachtigste.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=136854
Staan een paar nuttige tips op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog een verlate plus + voor de belangrijkste toevoeging: En of het nou zo fijn is voor je paard weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat Joan zegt: ook van mij een plus.
Als men met een paard te voet een wereldreis af wil leggen, begin (probeer) eerst een looproute uit te zetten en zie welke onmogelijkheden je moet overwinnen. Niet alle voetpaden zijn per paard te berijden, je zult dus vaak een alternatieve route moeten kiezen.

Dat men nergens op een Internet kan vinden waar men aan moet voldoen als men te paard een wereldreis wil maken is logisch, het is namelijk praktisch niet mogelijk. De informatie op de websites gaan over het transport van paarden naar ander land. Dat is meestal per vliegtuig of per paardentrailer.

De route te voet via Noorwegen valt al gelijk af, aangezien er dan minstens één bootovertocht nodig is.
Voor het overgaan van de Nederlands/Duitse grens heeft u al een paardenpaspoort en meerdere documenten nodig, waaronder een gezondheidscertificaat. Het paspoort moet het chipnummer vermelden en o.a. de medische geschiedenis van het paard. De kortste afstand met een paard te voet Duitse grens – grens Tsjechië is ruim 600km. De gemiddelde snelheid van een paard op de gedroomde reis kan niet maximaal zijn. Het paard zal behalve de berijder ook wat bagage voor onderweg mee moeten dragen.
Ervan uitgaand in stap 8km/uur en in draf 15km/uur, met rusttijden en rustdagen die het paard nodig heeft, komt dat al op veel meer dan tien dagen. Een gezondheidscertificaat is hoogstens tien dagen geldig. Bij reizen in het buitenland langer dan tien dagen moet opnieuw een verklaring worden aangevraagd bij de lokale autoriteiten van het land waar men verblijft.
De meest overgankelijke zin uit de Nederlandse literatuur is wel van Willem Elschot:
‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren'
Voor een reis die u in gedachte hebt, geldt dit zeker, er staan ongelooflijk veel praktische bezwaren in de weg en nog meer wetten die zeker voor landen buiten de EU per land verschillen.

Ik weet niet welke dagtochten u al gemaakt hebt met uw paard, maar ga in geen geval meteen aan een monstertocht beginnen als een meerdaagse toch al een hele klus is.

De meest bekende overgankelijke zin uit de Nederlandse literatuur is wel van Willem Elschot:
‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe ziet de bodem eruit, hoe denk je het paard te laten bekappen. Kun je dat zelf? Hoe denk je te overleven in gebieden waar men geen onderdak kan krijgen.
Ik durf maar één advies te geven: Blijf dromen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus van mij. Mooi duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onderdak is geen probleem er gaat een zeiltje mee. Dit is niet mijn eerste lange reis en heb al vaker meerdere maanden gewandeld met alleen een zeiltje als onderdak. En de bewoonde wereld dagen ver lopen van mij af. Ook tijd is geen probleem ik was niet van plan om deze reis af te raffelen.Het grootste probleem is nu de wet. Ik vraag mij dan ook af hoe de huisarts van zuid spanje naar de noordkaap is kunnen gaan met zijn paard kan niet geloven dat hij om de 10 dagen een nieuwe gezondheidsvergunning aan vroeg. Ben dan ook aan het wachten op zijn antwoord en hopelijk reageert hij om mijn mail. Ik ben zelfs aan het overwegen om misschien per scooter te gaan heb het idee dat dit een makkelijker manier is zonder veel bijna onmogelijk papier werk. Dromen moet een mens blijven houden anders word het leven zo saai. Maar tot nu toe al veel gekke dingen gedaan. En ik probeer ze ook te blijven doen. Ik wil niet volgende week beginnen maar neem hier de tijd voor zodat ik weet waar ik aan begin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu je het zo uitlegt heb ik er meer begrip voor. Ik ben ook een 'reiziger'. Maar pas echt goed op dat je je goed voorbereid en verstandig genoeg bent om er ook vanaf te zien als het net té lastig blijkt. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Al blijf ik wel van meni g dat ik het bijna te dol vind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De huisarts Harry Huijben heeft de tocht niet afgemaakt met de pony vanwege de moeilijkheden waar hij onderweg mee geconfronteerd werd.. Heeft deze achtergelaten in Cotessen. Is verder gegaan met alleen de hond.
http://www.huisartsen-ozl.nl/public/ozl/media/image/nieuws/DDL-20150327-Voettocht%20huisarts%20Huyben.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.toekomt.nl/met-paard-en-hond-europa-door/4537/
Zie verslag:
https://www.facebook.com/ponyanddogtrip?fref=ts
@annet, De tocht van de huisarts lijkt niet op hetgeen jouw droom is.
Als ik je ondernemingsgeest in mag schatten n.a.v. je reactie, maak jij de tocht zoals de huisarts die gemaakt heeft, op je handen ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie tja als de huisarts met veel geld het niet lukt dan is dit voor ons waarschijnlijk onmogelijk. En las dat paard soms weken bij grens moet staan en dat is zielig ik kan daar nog wel mee overweg maar arme paard misschien niet. Iemand een nieuwe uitdaging voor mij haha.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien voor een goed doel lopen en sponsoren werven?