Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er 2 soorten zorgpassen?

Ik ben nu in het buitenland en het viel mij op dat op de achterkant van mijn IZZ zorgpas geen EHIC staat. Er staat alleen een noodnummer op. Het zou kunnen dat ik de pas met de EHIC thuis in Nederland heb liggen, maar dat kan ik nu niet controleren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
833
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/Paginas/zorgpas.aspx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De EHIC-kaart (of Europese pas) is niet hetzelfde als je zorgpas.
Bij Zilveren Kruis zijn beide passen vaak gecombineerd tot één pas. Bij andere zorgverzekeraars moet de Europese pas apart aanvragen.

Met de Europese pas bewijs je in het buitenland dat je in Nederland verzekerd bent. Daardoor heb je recht op dezelfde medisch noodzakelijke hulp als de inwoners van het desbetreffende land.
Het is een herkenbaar document voor de zorgaanbieder. De Europese zorgaanbieder heeft dan de ‘garantie’ dat er recht op zorg bestaat.

Concreet betekent dit dat ziektekosten via de gewone pas niet geheel worden vergoed als de zorg in een ander land duurder is. Met een Europese zorgpas ontvang je wel alle kosten terug. Vaak zul je echter een aanvullende zorg- of reisverzekering afgesloten hebben, dan krijg je deze kosten ook terug.
Bovendien kent de Europese zorgpas een ander voordeeltje. Geldt in het vakantieland geen eigen risico dan krijg je alle kosten gewoon vergoed. Het eigen risico in Nederland loopt niet vol.
(Lees meer...)
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding