Dat verschilt per schooltype, maar ik neem aan dat je met je vraag bedoelt een doorsnee basisschool, geen bijzonder of speciaal onderwijs.

In het basisonderwijs zijn geen vaste vakantiedagen vastgelegd. De scholen moeten wel aan de urennorm voldoen. Dat is ten minste 7.520 uur onderwijs, verdeeld over 8 schooljaren. Gemiddeld is dat 940 uur per leerjaar.

940 uur per jaar ; gemiddeld gaan basisschoolkinderen 5 a 6 uur per dag naar school , dat zijn tussen de 156 en de 188 dagen per jaar. Dat betekent dat er 277 dagen GEEN vakantie is, maar daar horen de normale weekends natuurlijk bij. (ca. 104 dagen), en als je dagen als tweede paasdag , pinksterdag en hemelvaart meerekent, komt een kind dus gemiddeld aan zo'n 173 vakantiedagen per jaar.

Naast de weekends, de grote vakanties en (vroeger ?? is die al afgeschaft ?) de woensdagmiddag vallen er dus in een doorsnee schooljaar nog heel wat, soms zeer creatief geplande, dagen uit. (Carnavalvakantie, voorjaarvakantie, meivakantie, studiedagen, etc).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk het aantal vakantiedagen dat een kind normaal heeft.

"Hoeveel vakantiedagen zijn er in het onderwijs?

Het aantal dagen dat leerlingen vakantie krijgen, verschilt per schooltype. Ouders en leerlingen moeten zich houden aan de data die de school vaststelt. Dit staat in de Leerplichtwet.

Vakantiedagen basisonderwijs
In het basisonderwijs zijn geen vakantiedagen vastgelegd. De scholen moeten wel aan de urennorm voldoen. Dat is ten minste 7.520 uur onderwijs, verdeeld over 8 schooljaren. Gemiddeld is dat 940 uur per leerjaar.

Vakantiedagen voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs is het maximum aantal vakantiedagen 55. Daarnaast krijgen leerlingen 12 roostervrije dagen en 4 vrije feestdagen.
Vakantiedagen mbo en hoger onderwijs

Voor studenten op het mbo, hbo of de universiteit is niet vastgelegd hoeveel vakantiedagen zij hebben. Ook gelden geen verplichte data voor de zomervakantie en adviesdata voor de overige vakanties. Dit betekent dat deze scholen zelf de vakanties bepalen. Ze moeten wel rekening houden met de urennorm voor mbo en urennorm voor hbo/universiteit.
Vakantiedagen in schoolgids

Scholen zijn verplicht om leerlingen en hun ouders over de vakantiedata te informeren voordat het schooljaar begint. De meeste scholen doen dit in hun schoolgids. In de schoolgids staan ook de data van de feestdagen waarop de school gesloten is.
Invloed medezeggenschapsraad op schoolvakanties

Ouders kunnen via de medezeggenschapsraad invloed uitoefenen op de data van de schoolvakanties. Het schoolbestuur moet de medezeggenschapsraad informeren over de adviesdata van de vakanties en of de school hiervan afwijkt. De medezeggenschapsraad mag adviseren bij het vaststellen van de schoolvakanties. Het schoolbestuur mag alleen van dit advies afwijken als het daar sterke argumenten voor heeft."
Computoon