waarom worden boekings- en/of administratiekosten niet gewoon bij de overnachtingsprijs ingerekend in campings, hotels enz...?

Ik ben iets aan het zoeken om te logeren, en op vele plaatsen worden er extra kosten bijgeteld. Je betaalt dan bv. 5 nachten aan 50 euro/nacht = 250 euro plus bv. 10 euro "kosten". Dat komt voor mij erg inhalerig over, alsof je voor de minste service al zou moeten betalen. Alsof de slager geld zou rekenen voor het geven van een kassaticket.
Waarom rekent men niet gewoon een beetje meer voor de kamer/de kampeerplaats enz... ipv die kosten apart te afficheren?
Het gaat hier dus niet over boekingssites, waar het me al wat logischer lijkt dat er kosten gevraagd worden (de overnachtingskosten worden immers aan het hotel betaalt, dus moeten de kosten apart aangerekend worden. Hoewel ik hier ook zou denken: vraag gewoon aan de hotels om iets te storten, dat ze dan kunnen doorrekenen in hun prijs).

Toegevoegd na 2 minuten:
het gaat hier wel over kosten die worden aangerekend door de accomodatie zelf (camping, hotel...). Bv. Camping Raft bij boeking van een Kampeervlot.

7 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Antwoorden (1)

Omdat het "eenmalige" kosten zijn per boeking, los van het aantal nachten. Dan is dit de "eerlijkste" manier van doorbelasting, namelijk als een vaste toeslag.

Helaas zijn er ook andersoortige bedrijven waar je voor een kaartje bijv. als extra "reserveringskosten" moet betalen terwijl dat kaartje maar op 1 manier te verkrijgen is en dus de kosten niet te vermijden zijn. Dan zijn het onzinkosten die gewoon in de prijs van het product hadden moeten worden doorberekend. Geld betalen om een kaartje te mogen kopen; je moet er maar op komen.

Dergelijke onzinkosten zie je ook op boetes van het CJIB onder de naam "administratiekosten". Het is onmogelijk een boete te betalen zonder die kosten dus in feite is het boetebedrag gewoon hoger.
Computoon
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Klopt. Plus.
liveisgreat
7 jaar geleden
Bij die hotels e.d. is dat ook zo, je kan niet anders boeken en die kosten dus niet vermijden...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@liveisgreat Jawel, boek maar een jaar achter elkaar en daarna 365 losse dagen. Dan heb je dus als je een jaar boekt 364 keer die kosten vermeden. Bij een ticket moet je OOK als je in een keer 10 kaarten bestelt toch 10x maal reserveringkosten betalen, en DAT is dus opgrijperij.