Is het toegestaan hele vruchten in je koffer mee te nemen?

Ik zit momenteel in londen en vroeg me af of ik hele vruchten als aardbeien en sterfruit mee naar nederland mag nemen.
Ik reis per vliegtuig met easyjet van stansted naar amsterdam.
zo ja, hoeveel mag er in mijn koffer zitten en hoeveel in mijn handbagage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Antwoorden (4)

planten bloemen groenten en fruit mogen zomaar niet meegenomen worden. Het wordt ingenomen en je riskeert een boete
11 jaar geleden
Ja, dat mag. Deze mogen worden meegenomen in beperkte hoeveelheid als het voor eigen gebruik is, dus niet voor commercie of wetenschap.
escape
11 jaar geleden
Als je incheckt, wordt je waarschijnlijk gevraagd een soort verklaring in te vullen... Daar moet je dan aankruizen wat je in je koffer hebt... Als je niks te verbergen hebt, moet je het gewoon aankruizen, of aan een beambte aangeven dat je fruit mee hebt... Als je er eerlijk en open over bent, zullen ze je vast niet hard aanpakken als je toch illegaal bezig bent...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermits GB lid is van de europese unie, is er van "invoer" of "uitvoer" van goederen geen sprake. Ik woon bijvoorbeeld in Nederland, maar werk in België, en elke werkdag neem ik een stuk Hollands fruit van de C1000 of Albert Heijn mee naar het werk. Nog nooit problemen mee gehad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervoer tussen aaneengesloten landen is anders dan vervoer naar/van een eiland. Dus deze situaties zijn niet te vergelijken.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wel dus...
Reizen binnen de EU is hetzelfde als het reizen tussen Groningen en Amsterdam. De Douane bemoeit zich daar niet mee. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/reisbagage/vanuit_een_eu_land/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
josha: dat is omdat je via die manier ziektes kunt overbrengen die bijvoorbeeld op het eiland of op het vasteland (nog) niet aanwezig zijn.
Dezelfde reden als waarom je alleen gecertificeerd plantgoed etc. mag meenemen. Voor fruit zal dat waarschijnlijk simpeler zijn, maar wel iets om uit te zoeken voor je het doet.