Hoe kun je een verouderd touristisch stadje weer aantrekkelijk maken?

Wij wonen in een sinds de jaren 50 erg populair stadje in de Duitsland. Daar ligt nu ook precies het probleem. De mensen die toen het stadje opgebouwd hebben zijn nu hoogbejaard, maar zijn absoluut niet met de tijd meegegaan. De sterk verouderde panden staan leeg omdat ze door verschillende (meest bouwtechnische) problemen niet meer verkocht kunnen worden en de eigenaren vinden dat ook geen probleem omdat de panden toch al afbetaald zijn. Ze zijn nu erg aan het vervallen. Inmiddels staat 50% van de hoofdstraat leeg en dat zal in de komende 2-3 jaar oplopen naar zo'n 70%.
Kent iemand een leuke en goedkope methode om deze panden in ieder geval van de buitenkant weer aantrekkelijk te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Antoni
8 jaar geleden
Misschien kan het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem hierover adviseren. Dat museum heeft veel oude gebouwen naar zijn terrein overgebracht en daar weer opgebouwd. Misschien weten de medewerkers een goede en goedkope manier om de uitstraling van oude huizen en gebouwen te verbeteren. Kijk op de website www.openluchtmuseum.nl.

Antwoorden (2)

Als deze gebouwen al afbetaald zijn, wordt het een ander financieel probleem voor de eigenaren... interen van kapitaal. Lijkt me toch wel een reden belangrijk genoeg om in de benen te komen.

Wellicht is het een idee om de (oude) eigenaren te interesseren voor de verkwisting van bv slechts de helft van hun rijkdom door verkoop?
Om dit te bereiken kunnen jullie proberen andere /jongere\ mensen te interesseren voor het aanschaffen voor bv 50% van de waarde
(oorspronkelijke of huidige?) op voorwaarde van herstel in oorspronkelijke staat onder leiding van een bouwkundig bureau. Misschien is zelfs de gemeente bereid om te helpen?

In Rotterdam is dit een paar jaar geleden gelukt. Voor de waanzinnige verkoopprijs van €1,-- per pand, wel de nodige mitsen en maren (niet binnen xx aantal jaren doorverkopen o.a.), maar het werkte, vervallen panden werden door de nieuwe eigenaren weer in ere hersteld. Verbouwd (naar eigen smaak) en bewoond, de wijk leefde hiervan op.

Misschien is dit wel een idee voor een stadje dat 'wegkwijnt' door gebrek aan enthousiasme, aan jonge mensen, aan nieuw bloed!?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf zou ik denken aan graffiti. Maar ook deze oude uitstraling heeft zijn charme.

Zelf denk ik dat het niet zozeer te maken heeft met de uitstraling van de stad. Je kan bijvoorbeeld bekende mensen de stad laten bezoeken en dit posten op Instagram of Facebook. Als bekende mensen daar zijn geweest, zullen anderen hier ook heen willen.
natuurlijk ga je dan inspelen op welke doelgroep je wil bereiken. Wil je jongeren bereiken denk je aan Enzo Knol. Dus welke doelgroep wil je bereiken? En ook moet je iemand hebben die hier tijd voor heeft en hier aan mee wil werken. Een politicus zoals Jesse Klaver heeft hier geen tijd voor, vooral niet in deze periode!

Verder kan je activiteiten in de stad organiseren die populair zijn. Ook hier moet je denken aan wie je wil bereiken. Wil je een grote doelgroep bereiken van jongeren tot ouderen kun je denken aan een wijnproeverij.

Hopelijk kun je hier wat mee.