is het doenlijk op eigen houtje voor een vakantie naar Cuba te gaan?

dus rondreizen zonder vooraf boeken hotels, auto huren
is het grote handicap als je geen Spaans spreekt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan zeggen dat ik Cuba super vond . Het gebrek aan Spaans van mij werd ruimschoots gecompenseerd door de over het algemeen zeer vriendelijke bevolking . In mijn tijd mocht ik nog niet zelfstandig reizen maar dat schijnt nu beter te zijn . Neem dollars mee .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nooit geen dollars meenemen
Euro kan je daar ook overal inwisselen
je kan niet pinnen daar dus voldoende cash meenemen.
Sinds 2004 word de dollar niet meer geaccepteerd je hebt dus ook niks aan creditcards van Amerikaanse banken/ firma's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dollars konden in 2008 anders nog prima ingewisseld worden en nu met de toenadering van de USA zal dat ook geen probleem zijn.

Het beste antwoord

Ik ben er in 2008 samen met een vriendin geweest: Auto gehuurd en zelf rondgereden, zonder (destijds) noemenswaardige kennis van het Spaans.
Over het algemeen kun je je daar wel prima redden met paar engelse woorden en veel handgebaren.

Hou er als je er zelf gaat autorijden wel rekening mee, dat wegwijsborden nogal eens verdwijnen van plekken waar ze moeten staan, om te dienen als wc-deur bij mensen thuis. Kortom: Een heel goede kaart (indien te vinden) is absoluut een aanrader.
Wij hebben na drie uur (helaas zonder overdrijven) heen en weer rijden iemand betaald om met ons mee te rijden naar de snelweg... wij konden hem niet vinden.

Ook kun je het rijden in het donker beter vermijden. Veel automobilisten rijden in Cuba 's avonds rustig zonder licht rond.
Bij een ongeluk is het niet ongewoon dat alle partijen opgesloten worden en dat dan later wel wordt uitgezocht wie er schuldig is. Later kan zo 2 weken duren.

Nog een puntje: Politie kan vrij corrupt zijn. Soms is het erg goed je van de domme te houden, zo zijn wij aan een prent ontsnapt.

Laatste punt: Hou als je rijdt bij een vijfdeursauto, alle deuren achterin op slot. Vooral op snelwegen zullen er mensen zijn die bijkans voor de auto springen om een lift te bemachtigen. Terwijl je voor die ene een noodstop maakt, kan het voorkomen dat ze al proberen achterin te komen.

Verder moet je je vooral niet laten afschrikken door bovenstaande punten. Ondanks die wat negatiever klinkende dingen hebben we er een heel leuke vakantie gehad, met een heel vriendelijke bevolking, mooi weer en veel cultuur.