Hoe werkt het blauwe fietsenplan in Nice/Cagnes sûr Mère?

Het is me niet duidelijk(http://www.velobleu.org) hoe het werkt? Kan ik de fiets gewoon meenemen naar mijn appt. als ik hen een week huur,zit er een slot bij? Kan ik op één creditcard 4 fietsen huren? Wie heeft er ervaring en kan me meer vertellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
2K

Het beste antwoord

Eerst je vragen beantwoorden: het uitgangspunt van dit systeem is dat fietsen na een rit meteen weer worden ingeleverd, en in ieder geval binnen 24 uur. Er zit alleen een stuurslot op.

Je kunt als jij persoonlijk eenmaal als klant in het systeem zit tot maximaal 5 fietsen tegelijk huren. Maar dan is het wel vereist dat je naast je eerste “abonnement” nog max. 4 extra abonnementen toevoegt!
http://www.velobleu.org/presentation/?rub_code=35
Dat zal dus op één creditcard zijn (anders is er sprake van allemaal individuele overeenkomsten). Het kan ook op een iPhone. Anderzijds kun je na een rit de fiets parkeren en even later daar of ergens anders weer opnieuw een fiets pakken: het aantal ritjes per dag is onbeperkt.

Hierna wat meer in detail wat ik zoal gevonden heb.

De abonnementen kun je o.a. kopen per dag of per week. http://www.velobleu.org/presentation/?rub_code=36
Je kunt de aanmelding ook vooraf in orde maken.

Bovenop het abonnement (een vastrecht) betaal je voor de tijd dat je daadwerkelijk een fiets langer dan een halfuur mee hebt. Het eerste halfuur is dus gratis, het tweede halfuur kost € 1, en daarna kost elk volgend uur € 2. Dit is in de stijl van de witte-fietsengedachte: ze moeten vooral veel in gebruik zijn. http://www.velobleu.org/presentation/?rub_code=37

Korte ritjes kosten dus (bijna) niets, maar om een fiets een dag lang bij je te houden betaal je juist betrekkelijk veel. En als je hotel in de buurt van een ‘fietsstation’ is, dan scheelt dat dus echt veel. Daarbij moet je weten dat er bij wijze van spreken om de paar straathoeken een tros van deze fietsen voor je klaar staat. De fiets is voor jou zolang je het zadel warm houdt (net als zeg maar je zitplaats in bus en tram). Hem wegzetten doe je om het goedkoop te houden dus in een van de 175 stallingen waar de volgende klant hem mee kan pakken. En omdat je het meestal binnen een halfuur doet, pakt het heel goedkoop uit. Het aantal keren op een dag dat je na ergens geweest te zijn weer opnieuw een fiets pakt is onbeperkt. Het systeem werkt doordat het ervoor zorgt dat je een fiets niet langer bij je houdt dan je hem echt benut.

Het is zelfs verplicht de fiets binnen 24 uur weer ergens in een rek van het systeem te parkeren. Dat je een abonnement voor een week op het systeem hebt, betekent dus niet dat die een fiets zeven dagen onafgebroken bij jou mag blijven.
http://www.velobleu.org/presentation/?rub_code=57

(zie vervolg)
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
(vervolg)
Je mag de fiets niet zelf aan een ander uitlenen. Hij moet eerst terug in het systeem als beschikbaar zijn aangemeld. Er zit een speciale kabel op waarmee je hem (voor het systeem herkenbaar) vastzet in een stalling van Vélobleu (al kun je natuurlijk ‘voor onderweg’ wel zelf een eigen kabelslot of kettingslot meenemen, maar daar dient om te beginnen het ingebouwde stuurslot voor).
De minimumleeftijd voor de berijder is 14 jaar. Als je ergens een stalling helemaal leeg aantreft, kun je op een knop drukken en wordt er aangegeven welke stallingen in de buurt er nog wel fietsen hebben staan.
En als je je fiets wilt parkeren en de stalling daar is vol, dan kun je ter plekke aan het systeem vragen waar er nog wel plaats is en daarbij krijg je dan 15 gratis minuten erbij om te voorkomen dat dat wegbrengen je extra geld kost. De informatie over vrije fietsen en vrije stallingplaatsen is online beschikbaar.
Het zadel is blijkbaar in hoogte verstelbaar. Er zit licht en een bel op de fiets.
Er zit geen ketting op, maar een cardanas.
Als een fiets kapot is kun je dat melden en een andere pakken.
Er zit een stuurslot met cijfercode onder het stuur op de framebuis, de code krijg je op een beeldscherm te zien als je de fiets meeneemt. Een dief kan een fiets die op dat stuurslot staat dus wel niet berijden, maar hem te voet of anderszins meenemen kan hij wel. Vier fietsen tegelijk aan iets vastmaken is natuurlijk mogelijk, maar het uitgangspunt is juist dat de fietsen steeds ergens ingeleverd worden. Later op de dag op een populaire plek er weer vier vinden kan uiteraard een probleem worden. Gebruikerservaringen:
https://oliveoloveblog.wordpress.com/2014/05/30/using-the-velo-bleu-city-bikes-in-nice/ http://www.wonenaandecotedazur.nl/zo-huurt-u-een-veloblue-fiets/ Pagina na pagina vol gebruikerservaringen, goede én slechte (zet wel de machinevertalingen uit): http://www.tripadvisor.nl/ShowUserReviews-g187234-d2211665-r127669427-Velo_Bleu_Bike-Nice_French_Riviera_Cote_d_Azur_Provence.html#mtreview_127669427 Het lijkt verstandig je hier zelf goed op voor te bereiden. Sommige klanten zagen ineens borgsommen per fiets ingehouden van hun credittcard.
Wel zijn sommige reviews al wat ouder en is het systeem vanwege die klachten intussen wellicht op zo’n punt al gebruiksvriendelijker gemaakt. Met ‘gewone’ huurfietsen kun je ook profiteren van de mooie fietspaden die er liggen. Maar dan moet je die fietsen wel ergens kunnen stallen.