Kan je zelf je bestemming kiezen bij het ERASMUS-project?

Ik weet dat je niet willekeurig een stad kan kiezen voor te studeren, maar dat je een lijst krijgt. Maar kan je uit die lijst een bestemming kiezen of kiest de universiteit dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je wilt studeren met een erasmusbeurs kun je zelf aangeven aan welke universiteit je dat wilt gaan doen.
Het moet daarna goed gekeurd worden.
Reddie
8 jaar geleden
Waarom zou je een lijst krijgen als de universiteit voor jou kiest?

Het beste antwoord

Via het Erasmusprogramma van de Europese Commissie is het mogelijk om met een zogenaamde Erasmusbeurs aan een Europese partneruniversiteit te studeren of bij een bedrijf of andere organisatie in Europa stage te lopen.
Om met een Erasmusbeurs in Europa te studeren of stage te lopen, moet je voor drie dingen zorgen:
1. Een studie- of stageplaats
2. De beursaanvraag
3. Na afloop van je studie- of stageverblijf:de zgn "statement of host institution" van je gastuniversiteit omtrent de daadwerkelijke lengte van je studieverblijf.

Je weet zelf het beste waar je al voor gezorgd hebt.

De studiemogelijkheden in het buitenland in kader van het Erasmusprogramma kunnen wisselen per faculteit of (bij sociale wetenschappen) per opleiding. Elke faculteit of opleiding heeft z'n eigen uitwisselingsovereenkomsten met universiteiten in Europa. Als je wil weten waar je naar toe kunt, kijk dan op de website van je faculteit of opleiding:
• Faculteit Geesteswetenschappen
• Faculteit Rechten
• Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen
• Opleiding Bestuurskunde
• Opleiding Culturele Antropologie
• Opleiding Politieke wetenschappen
• Opleiding Psychologie
• Opleiding Pedagogiek
• Leiden University College The Hague

Voor een overzicht van Erasmusovereenkomsten bij Geneeskunde en Archeologie kun je contact opnemen bij de buitenlandcoördinator van deze faculteiten.
Als je van een Erasmusovereenkomst gebruik wil maken neem je altijd eerst contact op met de buitenlandcoördinator van je faculteit of opleiding.
http://www.prospectivestudents.leiden.edu/study-abroad-exchange/after-admission/after-admission/academic-coordinators.html

De buitenlandcoördinator moet namelijk je studieverblijf in het buitenland goedkeuren. Bespreek dus met hem om haar welke universiteit voor jou het beste is, welke je vakken je kunt gaan doen en wanneer je weg kunt. De buitenlandcoördinator kan je ook informatie geven over de aanmelding bij de partneruniversiteit, over stages in het buitenland en je tevens het aanvraagformulier voor de Erasmus beurs geven.

Toegevoegd na 4 minuten:
De universiteit kiest niet voor je, maar doet jij doet dit samen met de buitenlandcoördinator. Welke universiteit is het beste voor jou is en welke vakken er mogelijk zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog een site speciaal voor studenten die naar het buitenland willen om te studeren.
http://www.erasmusbeurs.nl/