Heeft een staatshoofd ook een visa nodig om te reizen?

Naar sommige (ei)landen kun je alleen heen als je daar een visa voor hebt aangevraagd. Maar geldt dit ook voor staatshoofden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Bedoel je een visum, of een creditcard?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, het lijkt me overduidelijk dat een visum wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea - het gebruik van het woord 'visa' terwijl het enkelvoud 'visum' bedoeld wordt, lijkt me afkomstig uit het Engels, waar Latijnse woorden vaker in hun meervoudsvorm gebruikt worden.
gvrox
8 jaar geleden
@HeleneF het woord visa is geen meervoud, in het Nederlands gebruiken we het woord juist verkeerd (alsof je "1 colum" bestelt ipv "1 cola"). Zie http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=visa&searchmode=none
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een visum, twee visa
een museum, twee musea
een datum, twee data
ehh, nee.
De data is kwijt. Die data zegt me niks..
t'is ook verwarrend..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gvrox - je hebt gelijk! Ik ben helemaal verbaasd. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gvrox interpreteert zijn opgegeven website onjuist.
Het enkelvoud is visum,
Het meervoud van visum kan op twee verschillende manieren gevormd worden: de visums of de visa.
Sommige woorden in het Nederlands hebben meer dan één correcte schrijfwijze voor het meervoud. Bij leenwoorden uit een andere taal geldt naast het Nederlandse meervoud ook nog het meervoud uit de oorspronkelijke taal, zoals:
stadium – stadiums, stadia
saldo – saldo’s, saldi
collega – collega’s, collegae.
Visum vindt zijn oorsprong in het Latijnse woord "visa".
De Latijnse vorm visa kan:
1. het meervoud zijn van het onzijdige zelfst. nw.: vīsum (het geziene).
maar kan ook
2. het verleden deelw zijn van vidēre (zien)
zoals in: carta vīsa - document gezien. Bronverwijzing: Nicoline van der Sijs (samensteller) (2010), Etymologiebank - Meertens Instituut
gvrox
8 jaar geleden
@JoanDArc : in voorbeeld 2. is het toch ook enkelvoud ? Carta is vrouwelijk, dus wordt het visa .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gvrox, je vergelijkt hier twee verschillende woordvormen. In voorbeeld 2 is
carta een zelfstandig nwm enkelvoud.
en
vīsa (gezien) een verl. deelwood van vidēre (zien)
(werkwoordsvorm) De vormen van het zelfst nmw kunnen zijn: 1. Latijn: visum (het geziene) - visa (de gezienen) 2. Officiële documenten:
Latijn: visa (het document) - visas (de documenten)
Nederlands: visum - visums of visa 3. Latijn: carta (handfest, oorkonde) - cartas (handfesten, oorkondes). 4. Latijn: charta (enkelv van papieren) - chartas (de papieren) 1, 2 en 3 en 4 zijn vormen van het zelfstandige naamwoord.
gvrox
8 jaar geleden
@JoanDArc : ik denk dat we misschien een misverstand hebben en toch hetzelfde bedoelen. Mijn punt is dat in het Nederlands de "visa" uit "carta visa" als meervoud is opgevat, en dat we daarom nu "visum" als enkelvoud gebruiken. In het Engels is het wel "visa" gebleven, en dat vinden wij als Nederlanders vreemd, maar het is niet fout. Ik kijk dus niet naar het zelfstandig naamwoord maar naar het voltooid deelwoord in de term "carta visa".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gvrox,
De Engelse zeggen inderdaad: I have a visa maar I have two visas.
Het Nederlands is nog steeds: 1 heb één visum en twee visums of twee visa.
Als iemand het woord visa in de term "carta visa" als een zelfst nwm meervoud opvat dan zou er staan: "document documenten" , gooit betekenissen door elkaar, kent de talen niet.
De vertaling van carta visa is echt: document gezien, waarbij visa in deze samenstelling een ww is.
gvrox
8 jaar geleden
@JoanDArc: wat wil je nou zeggen ? Dat visa een werkwoord is in "carta visa" maakt toch niet uit dat het later een zelfstandig naamwoord is geworden in zowel het Nederlands als Engels ? Vergelijk het woord "friet", dat gewoon "gebakken" betekent. Ook een werkwoord (voltooid deelwoord) dat een zelfstandig naamwoord is geworden. Het klopt precies wat je zegt; nogmaals mijn punt was dat de bewering van HeleneF niet klopt dat " afkomstig uit het Engels, waar Latijnse woorden vaker in hun meervoudsvorm gebruikt worden."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeleneF heeft namelijk wel helemaal gelijk.
het gebruik van het woord ‘visa’ terwijl het enkelvoud ‘visum’ bedoeld wordt, is uit het Engels, waar Latijnse woorden vaker in hun meervoudsvorm gebruikt worden.

Antwoorden (2)

Als een staatshoofd uitgenodigd is tot een bezoek aan een ander land dan wordt al automatisch voldaan aan de visum vereisten voor het bezoekende staatshoofd en diens gevolg.
Het uitnodigende land zal niet de blamage willen laden dat een bezoekend staatshoofd en diens gevolg aan de landsgrenzen wordt tegengehouden vanwege ontbrekende visa.

Als een staatshoofd op eigen initiatief een ander land wil bezoeken dat een visumplicht hanteert dan zal het bezoekende staatshoofd ook gewoon een visum moeten aanvragen voor hem/haar en gevolg. Dat zal in de meeste gevallen ook gewoon afgegeven worden, al is het maar om de betrekkingen in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Formeel wel ! Maar als Obama hier komt wordt dat goed geregeld . Een kleine 10 jaar terug zou hier een Indonesisch president op visite komen en ja na wat kamer vragen en getreuzel met VISA maar vooral een vraag om berechting en Nederland die net telangzaam was met het regelen van immuniteit . Heeft deze meneer er van afgezien . Het geval Bouterse is juist lastig omdat hij zeg staatshoofd is . Dan kan hij zeg gerust Brazilië bezoeken ( zo als zo 8 jaar terug) zonder dat Brazilië hem aan de USA of Nederland uitlevert . Formeel dus ja ! Soms bezoekt een staatshoofd ons land niet officieel ( vaak de in het verleden de koning en z'n vrouw Noor uit Jordanië ) en ja als het konings huis iemand uitnodigt dan hoeven ze hun paspoort ook niet te laten zien . Er bestaat ook nog zo iets als een diplomatiek paspoort . Alle staatshoofden hebben die natuurlijk ook want je weet nooit of een vliegtuig een tussen landing moet maken .in een land waar je niet bent uitgenodigd . Er bestaat ook zo iets als politiek asiel . Dus ex staatshoofden die in een land worden toegelaten . ( in Nederland de keizer uit Duitsland na de eerste wereld oorlog ) in Frankrijk nu nog vaak ex dictators uit Afrika een dikke portemonnee is dan wel vaak gewenst . Khomeini mocht ook jaren in Frankrijk wonen voor de revolutie .