Ben je verplicht je paspoort bij de receptie van een camping achter te laten als daar om wordt gevraagd?

Die discussie voer ik al 3 jaar maar nog weten we het niet zeker..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Die discussie voer ik al 3 jaar ''..pppffff.geef t op ;-)

Het beste antwoord

Die discussie heb ik vroeger ook een keer gevoerd, maar de gîtes stond erop dat ze mijn paspoort mochten bewaren. Een dag later liep ik daar langs de keuken en zag mijn paspoort onbewaakt op de keukentafel liggen. Ik heb hem weer meegenomen en heb een dag later flinke stennis geschopt toen ze mijn paspoort niet konden vinden.

Sindsdien zorg ik ervoor een kopie bij me te hebben. Bij het inchecken krijgen ze mijn echte paspoort te zien. Willen ze hem in bewaring nemen, dan weiger ik dat. Ik geef ze een kopie, maar mijn eigen paspoort blijft bij mij. Houden zij voet bij stuk, dan zoek ik een andere accommodatie (en zo gauw je ze kenbaar maakt dat je dan wel ergens anders naar toe gaat, dan kan het opeens wel met een kopietje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Op de achterflap van je paspoort staat in drie talen het volgende: “Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.”
Je kunt dus bij twijfel altijd deze pagina aan de persoon laten zien. Of het je helpt is een tweede natuurlijk.
Stribbel altijd tegen en laat ze een kopie maken om je paspoort te kunnen houden.
AWM
14 jaar geleden
Nee dat is verboden. Het paspoort is in het bezit van de staat. En dit mag niet zomaar afgegeven worden. Maar om eerlijk te zijn heb ik het een keer gedaan bij de uithof om schaatsen te huren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weiger dat pertinent! Ze mogen een kopie maken, en verder niks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet hier onderscheid maken tussen "als je daar wilt staan, ben je het dan verplicht" en "ben ik in het algemeen verplicht mijn paspoort af te geven?". Het antwoord op de tweede vraag lijkt me helder: Neen, tenzij een overheidsfunctionaris of een ander bevoegd persoon erom vraagt (bij een gevangenis ben je bijv wel verplicht alles af te geven als je in bewaring wordt genomen enz)
De eerste vraag is iets gecompliceerder. Je wilt natuurlijk op het terrein van een ander staan, en zult je dus aan diens regels moeten houden. Het zal daar dan ook vanaf hangen of het "moet" of niet.

Ik meen uit je vraag te lezen dat je 'm liever niet afgeeft. Het is dan goed om in het achterhoofd te houden dat er waarschijnlijk twee redenen zijn dat ze je paspoort willen hebben:
1) Bevestigen identiteit
2) Als onderpand

Voor 1) voldoet een kopietje inderdaad, geen probleem. Inzage zou al voldoende moeten zijn. Voor het onderpand, zou je een alternatief kunnen bieden. Want een paspoort biedt natuurlijk wel zekerheid dat je niet stiekem vertrekt, immers, je kunt niet verder in het buitenland zonder paspoort.Je zou bijvoorbeeld kunnen aanbieden vooraf te betalen, of iets anders waardevols in beheer te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Ik dacht dat ze met dat soort onzin al in de jaren 50 waren gestopt. Voor onderpand kun je gewoon je credit card laten swipen. Dat doe je in een hotel toch ook, of als je een auto huurt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het campingmanagement jouw paspoort wil als onderpand, mag, nee, zelfs *moet* je dat officieel weigeren. Lees je paspoort er maar op na, het staat erin.

En als jij weigert je paspoort als onderpand te geven, mag de camping jou als gast weigeren...

Deadlock dus, tijd om een oplossing te zoeken die bevredigend is voor beide partijen, of tijd om een andere camping te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het afgeven van het paspoort wordt gevraagd als zekerheidstelling v oor de betaling. Als de campinghouder je vertrouwt zullen ze er niet moeilijk over doen om een kopie te maken. Als alternatief kan je natuurlijk ook afspreken vooruit te betalen.

Mijn indruk is dat er steeds minder campings zijn die je paspoort willen achterhouden. Ik zou mijn paspoort niet willen afgeven.

Om het probleem met het afgeven te omzeilen is het Internationale Kampeer Carnet uitgevonden. Je kunt deze bij o.a. de ANWB aanschaffen en dan wordt het carnet achtergelaten in plaats van het paspoort. Bij sommige campings krijg je ook nog korting en kan je zo de kosten van het carnet (9,25 EUR) terugverdienen.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Ik zie dat ik nog niet direct antwoord op je vraag heb gegeven. Je bent het inderdaad niet verplicht (en zoals de eerdere antwoorden aangeven mag je je paspoort ook helemaal niet afgeven), maar de campinghouder is ook niet verplicht je een plaats aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee een paspoort mag je niet afgeven behalve aan het bevoegde gezag dwz douane,marechausee en andere overheidsdienaren,je mag het wel ter inzage laten zien. ik heb speciaal voor dergelijke situaties een camping card international en geef die af ,en nooit mijn paspoort. in het buitenland ben je verplicht om je paspoort of id kaart bij je te dragen,dus kunnen ze niet vragen om die documenten achter te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij je paspoort moet achterlaten bij de receptie. Hoe wil je dan kunnen voldoen aan de legitimatieplicht. Ik weet niet over welk land het gaat. Maar van België, Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk weet ik dat je gewoon in de cel word gezet als je, je niet kunt legitimeren!

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus het afgeven van je paspoort zou ik in die landen per definitie wijgeren. Laat ze maar een kopie maken dan. Want dit is schending van de Europese regelgeving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je mag je pas nooit afgeven omdat zoals jezelf zegt het eigendom is van de nederlandse staat, dus hooguit een kopie.