Wanneer begint de formele/informele begin van de lente in de Noord Amerika?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K

Antwoorden (3)

Noord-Amerika ligt net als Nederland op het noordelijk halfrond.

De lente begint op het noordelijk halfrond (meestal) op 20 maart en eindigt (meestal) op 21 juni. Het begin van de lente (20 of 21 maart) is bepaald op basis van een afspraak.

Astronomisch gezien begint de lente als de dag en de nacht even lang zijn. Tijdens de lente worden de dagen steeds langer. Deze lentenachtevening treedt op rond 20 maart op het noordelijk halfrond. De zon gaat dan door het lentepunt en de dag en de nacht zijn ongeveer even lang. De lente eindigt met de zomerzonnewende (rond 21 juni). Dat is het moment dat de zon het hoogste aan de hemel staat.

Om praktische, maar ook klimatologische redenen begint de meteorologische lente op 1 maart en duurt tot 1 juni.
8 jaar geleden
Op dezelfde dag als bij ons: 20 maart en de meteorologische lente begint op 1 maart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op 20 maart 2016.

Het was officieel altijd 21, maar blijkbaar heeft men de kalender aangepast aan de daadwerkelijke zonnewende, die (inmiddels) iets eerder valt.
(Volgens de tweede bron zou het officieel zelfs 19 maart moeten zijn, maar zo ver is de kalender blijkbaar nog niet, want ik vind overal die 20 terug).