waarom is het verboden om drinken mee te nemen in het vliegtuig?

Ik snap niet wat er erg is aan een colatje of een flesje water daar kan je toch geen rare dingen mee uithalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
21.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt iemand tegen zijn hoofd slaan met een volle fles
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka
Of cola in iemands neus gieten met een trechter...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij neemt cola mee en de ander een fles spiritus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet verboden. Je mag kleine hoeveelheden (100 ml) meenemen in een doorzichtig flesje waar 100 ml vloeistof in past, als je dat flesje in een doorzichtige plastic tas doet. In de praktijk wordt er weinig gebruik van gemaakt; maar het is toegestaan. Je cola in de taxfree kopen (okee, wel duur) is toch wel handiger. Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een tip: neem een leeg flesje/ een fles mee (een fles = geen vloeistof) en vul dat op het toilet na de bagagecontrole met koel helder water!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is verboden om vloeistoffen mee te nemen die je vóór de veiligheidscontrole al bij je had: je zou de inhoud van flessen vervangen kunnen hebben door gevaarlijke chemicaliën. Je mag gerust wel drankflessen meenemen die je ná de controle op Schiphol koopt, je kunt ze in je handbagage meenemen. Zelf heb ik vaag genoeg een flesje cola of water gekocht om tijdens de vlucht te drinken. Alleen jammer dat je in het taxfree gebied en bij de buffetten en automaten na de controle veel meer geld kwijt bent dan in een supermarkt bij je thuis om de hoek. Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan wel zo zijn dat sommige goedkope maatschappijen het niet toestaan om eigen drank in het vliegtuig te nuttigen omdat ze zelf drank verkopen. Bij duurdere maatschappijen krijg je de drankjes gewoon gratis aangeboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga geen water drinken uit de toiletten dus die optie valt af dan maar kopen na de controle helaas...
Ritsuka
8 jaar geleden
je krijgt tijdens de vlucht toch wat drinken? toen ik naar London vloog vorig jaar (net een uur vliegen) kreeg ik drinken en koekje op de heenweg, en drinken en belegd broodje op terugweg (vlogen toen rond etenstijd). Dan moest je bijna dooreten omdat je alweer ging landen, haha.
Ik dronk gewoon eigen flesje leeg vlak voor controle, en dan drinken wat ik in het vliegtuig kreeg.

Het beste antwoord

Sinds 2006 gelden er strenge regels voor vloeistoffen zoals shampoo, lenzenvloeistof en deodorant aan boord van passagiersvliegtuigen. Die regels werden ingevoerd na pogingen van terroristen om vliegtuigen op te blazen met zelfgemaakte explosieven, die verstopt waren in flesjes.

Vanaf 2014 worden er speciale scanners op luchthavens geplaats die vloeistoffen kunnen analyseren. Vanaf 2014 mogen medicijnen, dieetproducten en babyvoeding weer mee in de handbagage. Daarnaast mogen dranken, gels en parfums die na de veiligheidscontrole op een luchthaven zijn gekocht, zonder belemmering mee bij een overstap.

Bij controles op Schiphol worden nog altijd veel vloeistoffen in beslag genomen. In jaarverslag van 2011 staat dat er op Schiphol 15.000 kilo aan onder andere shampoo, drank, tandpasta en pindakaas is weggegooid.

Andere antwoorden (2)

Omdat uit vloeistoffen explosieven zijn te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reden is het overbrengen van bacteriën en ziektes die zich schuilhouden in voedsel maar ook in vloeistoffen. Je mag ook geen thee meenemen. Ook is de mogelijkheid om een diersoort mee te nemen die schadelijk kan zijn voor het milieu.