kan ik naar Kroatië met een id kaart?

Sommige site's staat weer dat het niet kan, en sommige weer wel? ik heb geen paspoort alleen id kaart, kan ik dan naar Kroatië met de auto reizen?

Toegevoegd na 2 minuten:
mijn id kaart komt uit 2012 dus achter op het kaartje staat Kroatië nog niet volgens mij want Kroatië is in 2013 pas bij de Europese unie gekomen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K

Het beste antwoord

Hoi Femke,

Je mag gewoon met je ID kaart naar Kroatië reizen. Jouw ID-kaart is dan wel voor het toetreden van Kroatië aan de EU uitgegeven, maar het is binnen de EU gewoon een geldig reisdocument.

Bij het lid worden van de EU en accepteert Kroatië daarbij jouw ID-kaart. Kroatië staat daarnaast gewoon op de lijst van de overheid van landen waar je heen kunt reizen met een ID.

Een fijne vakantie dan maar? ;)
Gr. T

Toegevoegd na 4 minuten:
Bronnen die dit tegenspreken komen waarschijnlijk van voor 2013.

Daarnaast moet je er vanuit gaan dat de douane in Kroatië gewoon goed ingelicht is over de situatie.

Bij het doorreizen naar buurlanden Servië of Bosnië en Herzegovina moet je hier wel mee uitkijken :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Kom er net vandaan en heb speciaal daarvoor een nieuwe ID-kaart aangeschaft. Kroatie stond ook duidelijk in het rijtje van landen waar de kaart geldig is.