Hoe lift ik makkelijk door grote steden heen?

Ik ga morgen naar Parijs, liftend. Ik heb dit nog nooit gedaan en ben benieuwd of ik makkelijk de stad in en uit kom? De richting lijkt me niet moeilijk maar als ik uiteindelijk bij Parijs in de buurt ben is de kans klein dat diegene precies dezelfde bestemming heeft. Hoe kom ik dan het snelst mogelijk (liftend) op mijn locatie?

8 jaar geleden
in: Vakantie
1K
Amadea
8 jaar geleden
Is dat, gezien jouw vorige vraag, wel verstandig om te doen? Is de kans dat je problemen krijgt niet te groot? Of spreek jij perfect Frans?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Los daarvan, de tijd dat mensen negentienjarige alleenreizende jongens meenamen in de auto ligt vrees ik al ver achter ons. Om nog naar niet te spreken van of het verstandig is om zelf bij wildvreemden in de auto te stappen......ik zou toch gewoon de trein adviseren en vanaf het station een kaartje voor de metro.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat als ze je meenemen ipv afzetten?
capthavoc
8 jaar geleden
Beetje laat, denk ik maar misschien heb je hier iets aan ? https://www.blablacar.nl/blog/mobiele-app-uit Je bent er waarschijnlijk sneller en de de kosten die je maakt had je waarschijnlijk tijdens het liften toch ook gemaakt aan eten tijdens de langere reis etc.
Antoni
8 jaar geleden
Mocht je, ondanks de bezwaren en de gevaren van liften, toch besluiten te gaan liften, is het misschien (toch) verstandiger je reis van tevoren enigszins te plannen, bijvoorbeeld via de website van een liftcentrale. Als je googelt met het woord "liftcentrale" vind je daarover allerlei informatie. Ik heb er geen ervaring mee, maar vermoed dat je via een liftcentrale van tevoren kennis kan maken met degene met wie je meerijdt. Dat lijkt mij een voordeel.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb geen lift ervaring. Maar ik wil je toch een ding mee geven. Doe voorzichtig. Je weet nooit wat voor griezels je tegen komt. Zelfs als jonge man.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb van ervaring liftende vrienden (o.a. heen en weer Frankrijk en Roemenië) één belangrijke tip meegekregen:
Zorg dat je afgezet wordt op een goeie plek voor je volgende lift. Een benzinepomp waar mensen komen die jouw kant opgaan is een van de beste plekken voor je volgende lift.
Deze plekken kan je van te voren plannen.
Hier kan je tijdens een kort praatje tijdens het tanken te weten komen waar mensen precies naartoe gaan.
Die vrienden bedankten soms zelfs voor een lift omdat ze wisten dat ze beter konden wachten op iemand die voor hun handiger uitkwam.
Als je geluk hebt wil iemand zelfs een stukje omrijden en wordt je voor het adres afgezet. Ze hebben ook gekke dingen meegemaakt, dan ging het vooral over onveilig rijdende mensen in oost Europa. Als je een beetje oplet zou liften wel eens veiliger kunnen zijn dan de metro..

Het beste antwoord

Een beetje een late reactie, omdat je, waarschijnlijk, 4 dagen geleden al bent gaan liften. Maar voor andere mensen die dezelfde vraag hebben:

- Lift sowieso op goede plekken: tankstations, drukke parkeerplaatsen et cetera. In ieder geval op plekken waar mensen komen die dezelfde kant op moeten als dat jij moet.
- Neem genoeg karton en stiften mee om duidelijke borden te kunnen maken. In Groningen zet je geen 'Parijs' op je bord, maar bijvoorbeeld 'richting Utrecht' of 'Zwolle'. Dan kan je vanaf daar kijken waar je daarna heen gaat. Vlak voor Utrecht of Zwolle gebruik je natuurlijk een nieuw bord, bijvoorbeeld 'richting Brussel'.
- Leg de chauffeur duidelijk uit waar je heen moet en kijk vooruit: laat je liever wat eerder uit de auto zetten op een goede plek (bijvoorbeeld drukke rustplaats bij snelweg), dan dichter bij je bestemming op een plek waar je moeilijk een nieuwe lift krijgt (afrit van een snelweg).
- De keren dat ik liftte ben ik wel eens door een vriendelijke automobilist precies voor de deur waar ik moest zijn eruit gezet: die reden dan even een paar kilometer om. Anderen zetten je eruit op een plek waarvandaan je nog een paar kilometer moet lopen, maar daar moet je dan niet te moeilijk over doen: voor de laatste 3 kilometer nog een lift krijgen is meer moeite dan dat stuk lopen.

Het is in een stad sowieso lastiger om op de plaats van bestemming te komen. Je kan er daar voor kiezen om alsnog het openbaar vervoer te gebruiken of ook daar weer op een goede plek (een parkeerplaats/wegrestaurant) vlak voor de stad te gebruiken als liftplaats.
Daar zet je dan ook weer geen specifiek adres op je bord, maar een regio waar je moet zijn, bijvoorbeeld welke stadswijk of welk arrondissement.

En verder is het ook een kwestie van geluk hebben en mensen beleefd aanspreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

kijk eens op blablacar
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
In de Richtlijnen http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen/ staat: "Richtlijnen voor antwoorden geven
(...)
• Antwoorden moeten altijd een uitleg bevatten. Alleen ‘Ja’, ‘Nee’, een verwijzing of link geven is niet toegestaan.". Je zal je antwoord dus moeten uitbreiden.