Ik ga reizen naar Londen met een vriend die ov heeft, kan hij gratis reizen?

Volgens mij is reizen met ov in vakanties naar het buitenland niet gratis, maar ik weet dit niet zeker.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel jij met "ov hebben"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pardon?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met een studentenreisproduct, kan hij door Nederland reizen, vanaf het laatste station tot Londen moet hij betalen.
Amadea
8 jaar geleden
@le899: iedereen in Nederland die met openbaar vervoer reist moet een ov-chip hebben. Wat bedoel jij ermee dat jouw vriend "ov heeft"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amanda: Hij geeft een openbaar vervoer pasje.
Ritsuka
8 jaar geleden
je moet een Oyster kaart halen. Ik landde op London City Airport, als je naar buiten loopt, loop je zo naar het Metro station en kun je aan de balie een kaart halen en geld erop laden.
Amadea
8 jaar geleden
Wat is een openbaar vervoer pasje? Bedoel je dat hij een jaarkaart heeft? Of gaat het om een studentenreisproduct? Het lijkt mij hoe dan ook een pasje dat alleen in eigen land geldig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka: We gaan per trein, niet per vliegtuig.
Ritsuka
8 jaar geleden
Op het eerste station waar je aankomt in London dan. Daar stap je over op de metro en koop je de Oyster card.
Je kunt ook al online bestellen vantevoren, dan krijg je thuisbezorgd dacht ik, maar zelf geen ervaring mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka: Bedankt voor je reactie.

Het beste antwoord

Met een NS abonnement of OV studentenreisprodukt, zal jouw vriend ook niet altijd gratis reizen! Het ligt er net aan wat voor abonnement hij heeft. Wél kan hij korting krijgen op het binnenlandse reisgedeelte, dus tot aan de grens. Heeft hij een studenten week OV chipkaart, dan kan hij daarmee ook in de perioden vanaf 16 juli tot ergens in augustus (moet hij even checken) niet gratis reizen, maar krijgt wél 40% korting op binnenlandse reizen.

Voor een buitenlandse reis zal hij een ook een internationaal vervoerbewijs moeten aanschaffen en daarbij moeten aangeven welk produkt hij heeft. De korting wordt dan direct verrekend en wel over het Nederlandse gedeelte.

Alleen als hij met zijn studentenprodukt buiten de vakantieperiode reist, zal hij of alleen door de week of in het weekend (ligt eraan welke hij heeft) vrij reizen. Indien hij een Business Card OV/trein vrij heeft, of altijd/Ov vrij heeft, maakt het niet uit op welke tijd/periode hij reist en krijgt dan 100% vrij reizen in Nederland.

https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen in nederland geldig je ov.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt.
Voor een reis naar het buitenland kunt u niet reizen op saldo met uw OV-chipkaart.
Voor het maken van een internationale reis schaft u een internationaal vervoerbewijs aan voor uw gehele treinreis. Dat wil zeggen: vanaf uw opstapstation in Nederland tot uw eindbestemming in het buitenland.

Een NS-abonnement of OV Studentenreisproduct geeft veelal korting op het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Deze korting wordt, wanneer u bij boeking aangeeft dat u een NS-abonnement heeft, verrekend in de prijs van uw internationale ticket. De korting is niet van toepassing op Thalys. Let op; de klasse van uw kortingskaart bepaalt de klasse van uw reis binnen Nederland. Reist u voortaan liever in een andere klasse? Dan kunt u dat online structueel wijzigen via Mijn NS. U kunt ook één dagje gebruik maken van een klasse wissel. Hiervoor kunt u terecht bij een NS-kaartautomaat.