Is het veilig om deze vakantie weer een bezoek aan Iran, Teheran te nemen?

Ik wil graag via Iran Air naar Teheran vliegen. Vanuit Teheran ga ik naar een stad zo'n tweehonderd km van de westelijke grens, om mijn familie daar te bezoeken. Maar ik vroeg me af, is het zeker in deze tijd wel verstandig om dit te doen ivm de veiligheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
capthavoc
8 jaar geleden
misschien heb je hiet iets aan ? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/reisadvies-app

Het beste antwoord

Het reisadvies naar Iran is niet helemaal positief, maar dat heeft vooral te maken met de handelsboycotten en de strenge regels. Ik ben zelf 6 maanden geleden in Iran geweest (Teheran, Qom, Shiraz en Esfahan) en heb me geen moment onveilig gevoeld.
Persoonlijk heb ik geen ervaring met het gebied wat jij noemt maar de rijksoverheid geeft het volgende aan:

Reis niet naar het grensgebied met Afghanistan en Pakistan (tot 100 kilometer vanaf de grens); het grensgebied met Irak (tot 10 kilometer vanaf de grens);

Reis vooral niet ten oosten van de lijn tussen de steden Bam/Rostam Abad en Bandar Abbas. Dus ook niet naar de gehele provincie Sistan-Baluchestan. In dit gebied zijn drugsbendes en de radicale islamitische beweging Jundallah actief. De situatie ter plaatse is bijzonder onveilig.

Reis niet naar de grens met Irak. Reis vooral niet naar de zuidwestelijke provincie Khuzestan. Mijd in het bijzonder de provinciehoofdstad Ahvaz. Deze provincie grenst aan Irak. In dit gebied zijn er spanningen tussen verschillende groepen en de autoriteiten. Soms leidde dat tot gevechten waarbij slachtoffers vielen.

Reis alleen als het noodzakelijk is naar het eiland Abu Musa en de Tonb-eilanden. Iran nam deze eilanden in 1971 in bezit. Als u in de buurt komt van deze eilanden riskeert u een arrestatie. U kunt dan beschuldigd worden van spionage. Het kan meer dan een jaar duren voordat het ’misverstand’ is opgeklaard en u wordt vrijgelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw antwoord!