Waar in Tjechië op vakantie te gaan?

Wij willen graag met vrienden naar Tjechië toe. We denken aan Praag maar hoorde dat ook andere steden veel goedkoper zijn. Aangezien sommige onder ons niet veel geld hebben, twijfelen we om misschien naar andere stad in Tjechië te gaan.

Iemand tips?? (we gaan met auto)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (6)

Je zou bij het Lipnomeer kunnen gaan
Dat ligt op de driehoek, Duistsland, Oostenrijk, Tjechie.
Vandaaruit kan je veel kanten op.

Of juist naar het noorden. Daar zitten heel veel leuke stadjes in het gebergte. Harracov, splinderuv etc etc
En Praag kan van beide kanten uit altijd nog even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik ook met vrienden op vakantie ging en niet zo veel geld had, zijn wij wel eens naar Pilsen geweest. Ik vond het een super vakantie. Leuke stad, veel terrasjes/ café's, hele grote brouwerij waar je een rondleiding kunt krijgen en Pils kunt proeven/ drinken.
Het is niet zo groot en cultureel als Praag. Ook zeker de moeite waard alleen gemiddeld veel duurder, je hebt ook iets goedkopere wijken, maar het blijft aanzienlijk duurder dan Pilsen.

Als je naar een grote goedkope stad wilt zou ik aanraden iets verder te rijden naar Budapest, dat is echt een TOPstad en echt spotgoedkoop. Weet daar ook nog een aantal leuke goedkope adresjes voor hostels en leuke restaurantjes, mocht het je wat lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere steden in Tsjechie mogen dan misschien wel goedkoper zijn, maar vergeleken met Nederland is Praag echt geen dure stad.
Praag is echt zeer de moeite waard, dus vergooi deze optie niet direct.

Je vermeldt er niet echt bij wat je trouwens zoekt in je vakantie, wil je veel cultuur (dan kun je trouwens bijna overal in Tsjechie terecht), het nachtleven is in grotere steden beter.
Voor natuur kan ik je het Nationaal park Krkonoše aanraden. Dit nationale park ligt in het Reuzengebergte, dat zijn naam dankt aan de reus die volgens verhalen in dit gebergte woont. Het park ligt op de grens met Polen in een berggebied met een hoogte variërend van 530 tot 1600 meter.

Kijk anders eens op onderstaande site (in engels). Hierin staan de populairste bestemmingen in Tsjechie.

http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Czech_Republic/TravelGuide-Czech_Republic.html

ook is er altijd goede informatie te vinden op Zoover:
http://www.zoover.nl/tsjechie/bestemmingen#tabs

Alvast fijne vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom zelf al zo'n 10 jaar in Tsjechië en het is echt ons droomland.
Wij gaan altijd in zuid bohemen op vakantie en hebben daardoor al van alles gezien. Het echt toeristische deel proberen we een beetje te ontwijken. Leuk om een dagje naartoe te gaan maar niet om te boeken. Dat is echt veel te duur.
Het lipnomeer is een prima gebied om even een of meer daagjes langs te gaan.
Er is daar een vakantiepark en daar vlakbij zit een rodelbaan. Rekenen redelijke prijzen maar je bent er wel even zoet.

Verder kan ik je zeker Cesky Krumlov aanraden. Dat is een unesco stadje en dus behouden ze daar alles zoals het gebouwd is. Er staat een kasteel waar je natuurlijk een bezoekje aan kan brengen. Ook hebben ze daar elke zomer echte ridders en jonkvrouwen rondlopen. Echt in kledij. Leuk voor kinderen maar zeker volwassenen kijken hun ogen uit.
Je hebt er ook een biermuseum bij het grote P5 parkeerplaats. Daar krijg je een rondleiding over hoe bier gemaakt wordt. Aangezien Tsjechië het land is waar ze het bier hebben uitgevonden is dat echt een bezoekje waard.

Verder is er in het zuiden een dorpje dat volledig verlaten is in de oorlog. De huizen staan er nog net zoals de bewoners het hebben achtergelaten destijds. De kogelgaten zitten er nog in. Wel zijn ze nu pas bezig met het opknappen van dat dorpje want niemand woonde er meer natuurlijk.

In het zuiden van Tsjechië kun je bijna bij elke 'restaurace' goed eten. Voor veel minder als hier in ieder geval. Wij zijn altijd met z'n 3en en we betalen tussen de 30 en 50 euro voor een complete maaltijd inclusief toetjes en en koffie 'met' achteraf. Bovendien is het eten heel goed te doen.
Water kun je niet overal zomaar uit de kraan drinken omdat niet alle vakantiehuisjes aangesloten zijn op een waterleiding maar op een grondput.

De beste maand om daar te zijn is augustus maar de schoolvakanties bieden eigenlijk doorgaans prima weer daar. Bovendien werkt het daar niet zoals hier. Als het hier gaat regenen is het heel vaak de hele dag een druildag. Daar regent het en 10 minuten later is het gewoon weer 25 graden of zelfs hoger.

De Tsjechen moet je leren kennen. Ze kijken altijd eerst de kat uit de boom voordat ze echt aardig zijn. Als ze merken dat je duits praat als nederlander en dus niet als duitser dan zijn ze vaak al tot veel meer bereid.

Zeg vooral vaak Dobri den (goedendag) als je ergens komt. Dat kunnen ze zeker waarderen en roepen ook altijd dobri den terug. Tsjechen staan zeker bekend om hun beleefdheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karlovy Vary behoort tot de 100 mooiste steden op aarde is is niet ver. Het is een hele oude badplaats, waar veel rijke Russen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brno is ook prachtig.
Maar wel ver rijden.