Zijn er nadelen aan een vakantie naar hurghada Egypte tijdens ramadan?

Zijn de winkels bijvoorbeeld wel open?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
7.8K

Antwoorden (2)

In Egypte speelt de Ramadan belangrijke rol. Ondanks dat in de toeristische badplaatsen niet alles dicht is, is dit wel iets om rekening mee te houden. In 2015 is de Ramadan van 18 juni tot en met 28 juli. Reizen tijdens de Ramadan en het Suikerfeest heeft een aantal nadelen en enkele voordelen.

De winkels en banken in Egypte zijn over het algemeen geopend van zondag t/m donderdag. In de toeritische centra zijn winkels vaak alle dagen in de week geopend tot ongeveer 22.00 uur. Dit zijn geen vastgestelde tijden, het kan dus voorkomen dat winkels eerder of later sluiten. Tijdens de Ramadan is het mogelijk dat winkels en banken andere openingstijden aanhouden.

Tijdens de Ramadan merk je dat het energieniveau van de lokale bevolking in de middag vaak laag is. Dat is lastig als je wel wat geregeld wilt krijgen.

Tijdens de Ramadan zal je meer moeite moeten doen om overdag ergens te kunnen eten. In een toeristische plaats als Hurghada kan je zonder problemen in je hotel ontbijten en lunchen. Ook kan je redelijk makkelijk overdag een restaurant vinden dat open is. Maar in zo’n restaurant kun je het beste gaan zitten op een plek waar je vanaf de weg niet te zien bent.

Reizen tijdens de Ramadan is niet echt een probleem. Wel moet je er rekening mee houden dat ook taxichauffeurs graag thuis willen zijn zodra er weer gegeten mag worden. Rond zonsondergang een taxi vinden is bijna onmogelijk.

Tijdens het Suikerfeest (17 juli t/m 21 juli) kan je beter helemaal niet reizen. Bijna iedereen is vrij en vervoer is helemaal overvol en vaak lang van te voren volgeboekt, door lokale bewoners die op bezoek gaan bij familie. Veel winkels en musea zijn dan geheel gesloten.

Toegevoegd na 14 uur:
Foutje, bedankt Antoni! De Ramadan duurt dit jaar tot en met 16 juli.
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik begrijp iets niet. Het Suikerfeest is toch altijd aan het einde van de Ramadan? Maar jij schrijft: "In 2015 is de Ramadan van 18 juni tot en met 28 juli." en "...het Suikerfeest (17 juli t/m 21 juli)...". Kan je dat uitleggen?
Uit ondervinding weet ik dat het niet uitmaakt als je tijdens de ramadan naar Hurghada gaat, voor andere toeristische centra geldt trouwens hetzelfde.
Ik ben reeds ettelijke malen naar Hurghada, en andere kuststadjes, geweest op duikvakantie (ja ook tijdens de ramadan) en nog nooit hebben wij enige hinder of nadelen ondervonden.
Als je als toerist respect hebt voor die mensen hun geloof en gewoontes dan is er geen enkel probleem.
Het is zelfs mogelijk dat je dit als een voordeel kan ondervinden want ook uit ondervinding weet ik, dat eens je vrienden hebt gemaakt, je heel waarschijnlijk uitgenodigd wordt om hieraan deel te nemen. Het is een aanrader, als je de kans krijgt, hieraan deel te nemen, tenzij je diabetes hebt dan want hun nagerechten zijn wel heel lekker maar ook meestal mierzoet.
Have fun in Egypt ;-)

Toegevoegd na 59 seconden:
Nog vergeten mee te geven dat de winkeltjes inderdaad ook dan open zijn, alleen sluiten ze eerder.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik stel vast dat ik vergeten te vermelden ben aan wat je mee kan deelnemen, ik heb het over het suikerfeest, is echt een aanrader om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie.