Wordt binnen de Europese Unie het Belgische rijbewijs (oud model) overal aanvaard ?

Land ;Griekenland

Toegevoegd na 1 uur:
Zijn er over de omschakeling ,naar een Europees rijbewijs (in de vorm van een plastic kredietkaart), al bepaalde termijnen voorgesteld of vastgelegd,graag advies a.u.b
met dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

De Europese richtlijn 2006/126/EG verbiedt dat een burger van de Europese Unie nog in het bezit zou zijn van een rijbewijs oud model na 2033.

Je mag in heel de Europese Unie en de hele Europese Economische Ruimte met een Belgisch rijbewijs rijden. Bovendien is het Belgische rijbewijs in heel wat andere landen erkend. Voor landen waar ons Europees rijbewijs niet erkend is, moet een internationaal rijbewijs aangevraagd worden. Een internationaal rijbewijs kan je bij de gemeentelijke diensten krijgen.

Belgisch rijbewijs, een probleem?
We reizen, maken uitstappen en werken in een ander land, dus rijden we ook wel eens in een ander land. Maar heel wat 55-plussers beschikken over een verouderd Belgisch rijbewijs (van voor 1989). Dat kan problemen opleveren. Niet zozeer omdat dat oude rijbewijs niet langer geldig is. Wel omdat de foto op het rijbewijs bv. niet meer op jou lijkt of te oud is.
Om dergelijke problemen te vermijden doe je er dus goed aan om je rijbewijs van voor 1989 te hernieuwen als je vaak naar het buitenland reist.

Bent je verplicht je oud rijbewijs in te ruilen voor een nieuw rijbewijs naar Europees model?
Voor alle duidelijkheid de oude Belgische rijbewijzen blijven geldig. Je kan je rijbewijs inruilen als je dit wil. In dat geval ontvang je een rijbewijs naar Europees model met dezelfde categorieën als op je oude rijbewijs.

Rijbewijs naar Europees model aanvragen?
Je meldt je aan bij de dienst Burgerzaken in het stadhuis. Je moet je oud rijbewijs inleveren.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo fremar
Hartelijk dank ,voor je snel en deskundig antwoord
mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo
Ik denk wel dat dit volledig beantwoord aan mijn vraag
nogmaals bedankt