Kan ik als EU burger zonder visum in de Verenigde Staten verblijven? Zo ja, hoe lang?

Hallo,

zoals de titel het zegt :)

Kan ik als EU burger zonder visum naar de VS vertrekken en er verblijven? Zo ja, hoe lang?

Welke voorzorgsmaatregelen moet ik allemaal nemen? Wat mag er wel en wat mag zeker niet?

Tips en adviezen zijn meer dan welkom...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K

Antwoorden (2)

Ja, zonder formeel visum mag u de VS bezoeken (als Nederlands staatsburger). Maar wel moet u een ESTA verklaring invullen, een soort aanvraag om de VS te mogen bezoeken (2 jaar geldig). Dus eigenlijk stiekem toch wel een visum, al heet het niet zo.
Die ESTA aanvraag gaat elektronisch en er staat op de website van de VS Overheid enorm veel informatie over alles dat niet mag. In elk geval zijn de gebruikelijke dingen als vuurwapens, explosieven, drugs verboden. Pas op met medicijnen en vraag uw arts om een verklaring dat u ze nodig heeft; dan is er geen probleem. Zelf reisde ik voorjaar 2011 naar de VS, de controles op Schiphol (waar ik vertrok) waren zeer scherp, maar zowel in Detroit als Atlanta (terugvlucht) heel normaal. Reken er op dat u eventueel diverse keren ondervraagd en gefouilleerd kunt worden. Omdat ik alleen reisde (nota bene op uitnodiging van de Texas Forest Service en de Universiteit van Wisconsin, dus overheidsorganen) was ik blijkbaar meer verdacht dan gezinnen die reizen. Sowieso worden mannen onvriendelijker behandeld dan vrouwen; maar gebeurtenissen in het verleden geven hier blijkbaar aanleiding toe en als het bijdraagt aan uw veiligheid is het alleen maar te prijzen dat deze mensen secuur hun werk doen.
De verblijfsduur is afhankelijk van wat u gaat doen en evt. voor wie u werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Verblijfsduur met een visa-waiver (ESTA) is 90 dagen.
Je moet de immigratieofficier aannemelijk maken dat je 1) voldoende geld hebt voor je reis, 2) binnen 90 dagen de VS weer gaat verlaten, 3) je niet gaat werken maar enkel als tourist in de VS bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Utrecht
Ja, dat klopt, je mag inderdaad max. 3 maanden in de VS verblijven; maar 'de ESTA-verklaring blijft 2 jaar geldig' is iets anders dan 'hiermee mag je 2 jaar in de VS blijven'.
Overigens wordt de max. verblijfsduur langer wanneer je WEL in de VS gaat werken, namelijk (a) voor een buitenlands bedrijf dat een vestiging heeft in de VS en nu iemand daarheen uitzendt; het bedrijf staat dan garant; en (b) voor een Amerikaans bedrijf waarbij je met succes gesolliciteerd hebt, of waarvoor je al eerderin een bijv. Nederlandse vestiging werkte, en nu naar de VS wordt overgeplaatst.
Als dit niet zo was, konden buitenlanders nooit voor langere tijd in de VS werken (en feit is dat ditwel gebeurt).
Ook voor studenten kunnen uitzonderingen gelden, die kunnen dan bijv. een half of heel jaar in de VS Studeren, zoals in het kader van een uitwisselingsprogramma.
Kortom, zo absoluut is het allemaal niet en veel hangt af van de omstandigheden. Voor toeristen is het wel steeds 3 maanden.
Utrecht
9 jaar geleden
Met alle respect:
Ik heb niet gezegd dat je met een ESTA 2 jaar in de VS mag blijven. Vraagsteller ook niet. Dus waar die opmerking vandaag komt?...
De vraag gaat over een verblijf in de VS ZONDER visum. Dan gelden de regels voor van de ESTA onder het visa-waiver programma. Zodra je in de VS gaat werken, op welke wijze dan ook, is een visum noodzakelijk.
Zeker kunnen buitenlanders langere tijd in de VS verblijven en werken, maar dan altijd MET een visum. Anders verblijven ze er illegaal. Ook voor een studie en/of een uitwisselingsprogramma is een visum nodig.
Wellicht kunt u op dit forum nog wat interessante en relevante informatie vinden:
http://forum.allesamerika.com
Als uw vakantie niet langer dan 90 dagen duurt en als u in het bezit bent van een retourticket, heeft u geen visum nodig om langs de douane van de Verenigde Staten te komen. Het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam heeft een heel handig hulpmiddel om te zien of u een visum nodig heeft op haar website gezet: De Visa Waiver Wizard.

http://www.verenigdestaten.info/esta-amerika-visum-usa/