Spullen ontvreemd uit hotelkamer door het personeel. Is de hoteleigenaar aansprakelijk en moet hij dit vergoeden?

wij hebben dit weekend met Stena Line een weekendtrip van Hoek van Holland naar Harwich, Engeland gemaakt.

Wij hebben bij het verlaten van het schip onze bagage in de cabine achtergelaten omdat wij dachten dat wij 's avonds op hetzelfde schip terug zouden reizen. Helaas bleek bij het inchecken in Engeland dat wij met een ander schip terug zouden reizen en dat onze bagage zich al in Nederland bevond. Er werd ons verteld dat wij onze bagage in
Nederland konden ophalen.

Zondagochtend bij aankomst op Hoek van Holland hebben wij ons gemeld bij de balie om daar onze bagage op te halen. Dat stond daar inderdaad opgeslagen maar bij het nakijken van onze bagage constateerden wij dat er zaken ontbreken. Dit zijn:

1. 100 euro aan contant geld uit de portemonnee van mijn vrouw.
2. Een tablet
3. Een dure bluetooth speaker voor de tablet
4. Lifetrons photo lens systeem voor smartphones

Aangezien deze spullen in onze koffers en tassen lagen die zich in een afgesloten cabine bevonden ga ik er vanuit dat deze spullen ontvreemd zijn. Temeer omdat deze koffers en tassen met onze kleding en andere spullen wel bij de informatiebalie lagen maar alleen electronische apparatuur en contant geld mist.

Nergens wordt in de reisprocedure of op de Groupon documentatie vermeld dat de bagage meegenomen moet worden bij het uitchecken van het schip.

Is Stena Line hiervoor aansprakelijk en moeten zij dit vergoeden? Wij hadden geen reisverzekering voor deze ene dag afgesloten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor diefstal is Stan Line niet verantwoordelijk, maar de dief. Het is namelijk strafrechterlijk. Het probleem is de bewijslast. Hoe bewijs je dat die spullen in die koffer zaten en hoe vind je de dief. Toegevoegd na 27 seconden: Stan = Stena

Dit is een vraag met een paar aspecten. Om te beginnen: als je je laat vervoeren door een ferry, dan is het geen cruise waarbij je geruime tijd dezelfde hut houdt. Toen je de overtocht regelde, zal je hebben gezien dat er dagelijks twee afvaarten zijn. Logisch dan ook, dat de net aangekomen boot weer terugvaart en een half etmaal later komt het andere schip aan. Op de website van Stenaline staat die dienstregeling heel nauwkeurig; er zijn twee met name genoemde schepen en die liggen nooit samen in dezelfde haven.. Dus dat is je eigen verantwoordelijkheid, Groupon heeft er niets mee te maken, die zijn slechts tussenpersoon. Verder is het uitermate overantwoordelijk waardevolle spullen onbeheerd achter te laten in een hut, wetende dat ook personeel de hut kan betreden.Em dat is je eigen verantwoordelijkheid. Een oude pyama, geen probleem, maar tablets en geld..... Bovendien staat er in de voorwaarden van de rederij dat ze niet aansprakelijk zijn bij vermissing of verdwijning. Dat kan je ook weten. In de meeste hotels is er meestal een kluisje is voor waardevolle spullen en bestaan er ook voorwaarden waarin de aansprakelijkheid van het bedrijf beperkt worden. Trouwens, een hotel is iets ander dan een rederij. Daarom lijkt mij art. 609 niet van toepassing. De Stenaline heeft zoals het hoort je spullen in bewaring genomen omdat je zaken zonder kennisgeving achterliet in de hut. Dan wordt de Stenaline bewaarnemer. Bij bewaarneming moet volgens de wet de bewaarnemer de spullen goed bewaren. Aldus BW art. 7: 602. In art. 609 is er sprake over bewaarneming in een hotel. Maar hier is sprake van een rederij en niet van een hotel. Bovendien speelt altijd de eigen verantwoordelijkheid. Voor wat de bewaarneming aangaat: daar is Stena verantwoordelijk voor. Ze hebbende spullen laten opslaan. Uiteraard kan je niet aantonen wat er verdwenen is en op welk moment. Het enige zinnige is dat je Stena inlicht over het gebeurde maar een vergoeding zal je zeker niet krijgen tenzij uit coulance. reken daar maar niet op. Soms kan een reisverzekering een uitkomst bieden, maar als je na één dag al een fikse claim legt, dan zal de verzekeringsmaatschappij ook exact van de hoed en de rand willen weten en ook dan zal je bewijs moeten leveren. Helaas is het gebeurde geheel aan jezelf te wijten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100