Kennen ze in Spanje ook wintertijd?

Kennen ze in Spanje ook wintertijd, dus dat je vannacht ook je klok een uur terug moet zetten in Spanje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
8.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoef je niet vannacht te doen hoor. Morgenochtend mag ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch best van om 3u op te staan en je klokken te verzetten.

Het beste antwoord

Ja. En deze zondag gaat ook daar de klok een uur achteruit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het eigenlijk niet wintertijd. maar zomertijd. En die loopt zondag af. Dan gaat dus de normale tijd weer in.

De' wintertijd' is zeg maar de normale tijd, (zoals we die ooit hebben afgesproken), de zomertijd is een aanpassing daarop om in de zomer langer van het daglicht te kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
In Spanje wordt het ezelsbruggetje gebruikt dat als de zomer begint, de stoelen vóór het huis op straat worden gezet, de tijd gaat dus vooruit. Als de zomer weer voorbij is, worden de stoelen weer naar achter gehaald, het huis in; de klok gaat achteruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook handig ja. Ik hanteer het heel eenvoudige : we gaan NAAR de zomertijd en TERUG naar de gewone tijd.
En ook wel 's zomers eerder op , 's winters langer liggen - al is het maar voor 1 dagje.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
In het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit.
In het NAjaar gaat 'ie weer achteruit.

Andere antwoorden (2)

Ja !
Het instellen van de zomer/wintertijd is in Europa geregeld. Heel de EU (en dus ook Spanje) moet hier aan voldoen.

Grappig weetje: gisteren op de radio was te horen dat de EU commissaris van TRANSPORT over de zomer en wintertijd gaat. :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron van dit alles: http://www.radio1.nl/item/237497-Moeten%20we%20Wintertijd%20afschaffen?.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De connectrie tijd en transport is niet een hele rare ; datoveral in het land, later europa en - met de hele uren tijdsverschillen - uiteindelijk zelfs in de hele wereld gelijk lopen, heeft alles te maken met vervoer. Toen de eerte treinen gingen rijden, bleek al snel dat de vaak signifikante tijdverschillen in verschillende steden niet echt handig waren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt ! Dat wordt ook uitgelegd in het fragment.
Jazeker. De wintertijd is in 70 landen ingegaan. Ook in Spanje.