Waarom is een vliegticket naar schiphol duurder dan naar eindhoven?

Is het omdat de landingsrechten duurder zijn en zo ja waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2K

Antwoorden (2)

Ja, landingsrechten, maar ook vraag en aanbod. Schiphol zit vlak tegen Amsterdam, zakelijke reizigers moeten meestal in Amsterdam of de randstad zijn en zullen niet uren willen reizen met de trein. Dat geldt ook voor veel consumenten (niet alle, wel veel). Hierdoor is er veel meer vraag naar tickets van Schiphol dan naar tickets van EIndhoven. De iets duurdere maatschappijen (hoeft overigens helemaal niet duur te zijn!) vliegen vanaf Schiphol, terwijl de goedkopere luchtvaartmaatschappijen juist kiezen voor wat meer afgelegen vliegvelden in verband met de kosten. Hierdoor wordt het prijsverschil nog verder versterkt (de duurdere maatschappijen (die dus zonder landingsrechten mee te rekenen al hogere tarieven vragen, kiezen ook nogeens voor een duurder vliegveld) en andersom).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste,

Eindhoven is veel kleiner dan schiphol. Op eindhoven landen bijna ook alleen maar low-cost vliegtuigmaatschappijen zoals transavia en rynair. Dat maakt dat de tickets goedkoper zijn dan bv met klm landen op schiphol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het staat er wat rommelig maar t klopt wel; t is niet dat Eindhoven zelf goedkoper is, maar dat de maatschappijen die er op vliegen goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom landen die op Eindhoven en niet op Schiphol?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze op schiphol landen dan zullen de tickets ook duurder zijn omdat schiphol centraal is gelegen, en low-cost maatschappijen willen het goedkoopste zodat ze tickets aan lage prijzen kunnen aanbieden. Ze kiezen daarom voor kleine en niet zo centrale vlieghavens.
tinus1969
9 jaar geleden
Groot voordeel van kleine luchthavens; de turnaround tijd is korter. Op kleine luchthavens kan een vliegtuig soms een half uur na de landing alweer in de lucht zijn; op Schiphol is dat tegenwoordig maar net genoeg om van de landingsbaan/Polderbaan/Kolderbaan naar de gate te taxiën. Kortere turnaround = meer vluchten per dag met hetzelfde vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoveel vlieg verkeer is er ook niet op rotterdam of eindhoven hoor, soms zit daar meer als een uur tussen.
gvrox
9 jaar geleden
@nicocool: de drukte op het vliegveld heeft weinig te maken met de turnaroundtijd. Al is er maar 1 vlucht op een dag, als je binnen een half uur weer in de lucht kan zijn is dat gunstig. Een vliegtuig op de grond verdient geen geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik had het verkeerd begrepen.