Waarom lopen er in Frankrijk militairen op straat?

Ik was laatst in Lille en toen ik daar was viel het me op dat je naast dat er aardig wat politieagenten surveilleerden ook dat er met name op het plein voor het station ook wat soldaten liepen in gecamoufleerde kledij en met grote Famas-geweren rond liepen. Ik vroeg me af waarom ze dat eigenlijk hebben in Frankrijk want hier in Nederland heb ik dat bijvoorbeeld nog nooit gezien.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Net zoals in andere grootsteden in Frankrijk, heerst in (de banlieues, de buitenwijken) van Lille heel wat criminaliteit. De bevolkingsdichtheid van een stad en de hoge werkloosheidscijfers zijn hier mede de oorzaak van. Om de problemen aan te pakken worden politie- en militaire diensten ingezet om de orde te handhaven. De Franse regering koos ervoor om haar leger ook de taak te geven om bij binnenlandse problemen de politie bij te staan in het handhaven van de openbare orde. Daarom zie je in Lille zowel politieagenten als militairen patrouilleren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100