Heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij wanneer je bagage kwijt is geraakt en je extra kosten moet maken?

Pietje is met zijn vrienden op vakantie geweest. De koffer is niet met het vliegtuig mee terug gekomen. Waarschijnlijk komt die koffer nog wel een keer, maar Pietje ging daarna met zijn ouders op vakantie en had eigenlijk niks om aan te trekken (hij is van het type: weinig geld, weinig stuks maar dure kleren). Hij heeft nu dus moeten 'investeren' in vervangende kleding. Heeft hij recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij wegens gemaakte kosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een lastige, als je koffer niet op je vakantieadres aankomt heb je recht op schadevergoeding, als je koffer helemaal niet meer thuis komt, heb je recht op schadevergoeding, maar als je koffer niet mee kan naar je volgende vakantie, die direct daarna gepland is??
Goeie vraag +.

Het beste antwoord

Vul zo snel mogelijk een PIR-formulier in
PIR betekent Property Irregularity Report. Met dit formulier kunt u een klacht indienen.
U kunt dan misschien een vergoeding krijgen. Is uw bagage kwijt? Dan kan de luchtvaartmaatschappij hiermee gaan zoeken naar uw bagage.
U kunt de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aanspreken. Maar als u een reisverzekering hebt, kunt u via uw verzekering soms ook een vergoeding krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je hebt sowieso recht op een bepaald bedrag om de spullen te kopen die je echt nodig hebt, maar welke in je koffer zitten. Je kunt hierbij denken aan medische (hulp)middelen, maar ook bijvoorbeeld apparaten die je meehad (mensen met een baby willen bijvoorbeeld nog wel eens een staafmixer meenemen). Als je op vakantie gaat geldt deze vergoeding ook voor kleding, schoenen etc, maar nu hij naar huis is gegaan weet ik dit niet zeker. Wel weet ik dat van alle extra kosten die hij maakte, hij het bonnetje moet kunnen overleggen aan de maatschappij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht de koffer helemaal niet terug komen, kan hij aanspraak maken op zijn reis/bagage verzekering. Schrijf zo snel en gedetailleerd mogelijk op wat er precies in de koffer zat, hoe lang hij het al had, en wat de aankoopprijs was. Let er wel op dat hij voor de vergoeding een vergelijkbaar product moet kunnen terugkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit ligt totaal aan welke maatschappij. Zij hebben vaak ook kleine letters.