Kun je vakantie vragen op proefperiode werk?

Kun je een week vrij nemen van werk (proefperiode/stage) voor vakantie?

Aangezien ik dit pas net weet twijfel ik of de baas er wel akkoord mee gaat..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
4.7K

Antwoorden (2)

Ja, dit mag, mits de baas goedkeuring geeft.

De tijdsduur van de proeftijd wordt immers niet verlengd tijdens de proeftijd bij ziekte/vakantie v/d werknemer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, er is geen wettelijk bepaling die dat verbiedt. Als daarover niks in je contract staat, kan dat in theorie (meestal staat daar niks over in je contract). Maar een werkgever mag je gewoon ontslaan in je proeftijd en de proeftijd is bedoeld om jou en de werkgever de mogelijkheid te geven om te kijken of het werk en het bedrijf waar je werkt op elkaar aansluiten. Dit houdt dus in dat een werkgever je liever wel ziet werken dan niet ziet werken in de proeftijd. De kans dat die je op vakantie laat gaan lijkt me dan ook klein, bovendien zou ik er misschien niet te hard op inzetten (tenzij je een heel goede uitgangspositie hebt) want hij kan je ook ontslaan als je te lastig bent. Waarom niet gewoon een maandje (max. 2) wachten voordat je op vakantie gaat. Is ook veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens, als jij dat werk graag wil hebben en het is belangrijk voor jou, dan komt vakantie op de 2e plaats. Als ik de werkgever was en die vraag kwam ter sprake dan kon je gelijk een heel lange vakantie nemen, zonder terug te komen.
Maar als deze baan niet echt belangrijk voor je is, dan zou ik gewoon om die week vragen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb het een keer gedaan.
Kerst/Nieuwjaarsperiode 1973, en de proeftijd besloeg november en december. Bedrijf met ploegendienst.
Moest wel even bij het Hoofd Personeel komen, en ik hoefde na de proeftijd niet meer terug te komen! Je beperkt inderdaad de kennismakingsperiode. In mijn geval scheelde het alleen de laatste week en hadden ze het waarschijnlijk anders ook gedaan. Want voor die functie klikte het ook bij tien voorgaande sollicitanten niet, en dat is na mij nog een tijdje zo doorgegaan (tot ze de chef vervangen hadden, het hele verhaal hoorde ik jaren later).
Na die vakantie werd ik door dezelfde werkgever voor een andere functie uitgenodigd. Maar je moet hier niet te licht over denken, en je maakt het ze wel heel gemakkelijk ...