Waarom dekken annuleringsverzekeringen de gemaakte kosten niet bij een negatief reisadvies van de overheid?

Als je dan toch op reis gaat en op de een pf andere manier schade lijdt zal men dit vast ook niet uitbetalen omdat je bewust een risico hebt genomen. Dus als je het risico terecht niet neemt wordt je ook gestraft. Kan dit zo maar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Angst of ongerustheid vallen niet onder de dekking van een annuleringsverzekering, zelfs niet als deze angst gerechtvaardigd is.
Een reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is niet meer of minder dan een advies. Deze is nooit dwingend. Dat wil zeggen dat een reisorganisatie of een reiziger er niet naar hoeft te handelen. Natuurlijk is een reisorganisatie wel verantwoordelijk voor de veiligheid van haar klanten. Indien deze in het geding is, zal het Calamiteitenfonds een dekkingsbeperking afgeven.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft voor ongeveer honderd landen in de wereld een reisadvies af. Met die informatie kan een reiziger zich beter voorbereiden op mogelijke onveilige situaties in het land waar hij of zij naar toe reist. Onveilige situaties zijn bijvoorbeeld:

een natuurramp (overstromingen, bosbranden, orkanen of aardbevingen);
oorlog, rellen of binnenlandse oproer;
zware criminaliteit zoals ontvoeringen en diefstal met geweld.

De reisadviezen van het ministerie zijn vrijblijvend. Je mag zelf weten of je wel of niet naar dat advies luistert.

Zoals gezegd kan je ook geen beroep doen op een annuleringsverzekering. De enige mogelijkheid die overblijft is de ‘Wet op de reisovereenkomst’. Als een geboekte vakantie niet volgens de afspraken c.q. verwachtingen uitgevoerd kan worden, kan je om ontbinding van de overeenkomst vragen. Het is uiteindelijk aan de rechter of de ‘geschillencommissie reizen’ om hierover te beslissen.

Uiteraard betaal je bij een annulering nooit meer dan de oorspronkelijke reissom. Hoeveel je moet betalen aan annuleringskosten hangt af van het moment waarop je annuleert.
escape