Mag ik Dafalgan,Buscopan,Aerus,Sipralexa en de pil meenemen in het vliegtuig (in kleine hoeveelheden in mijn handbagage)?

Ik vertrek heel binnenkort op reis ik vertrek vanuit Schiphol airport in Amsterdam en ik stap af in Hong Kong en moet daar een 4 tal uren wachten voor mijn volgende vlucht naar Manilla (Filipijnen)en verblijf daar 1 nacht en de dag nadien ga ik terug de lucht in en vlieg ik naar mijn eindbestemming naar Virac (Filipijnen) maar ik moet op reis een aantal medicijnen meenemen :aerus (allergie),de pil,Sipralexa (antidepressiva),en ik neem voor de zekerheid nog Dafalgan en Buscopan mee en neem ik 2 van elks (vermelde medicijnen hierboven)in mijn handbagage (ik neem het in het vliegtuig mee. Mijn vraag is nu dat de doane nu moeilijk gaan doen met mijn handbagage?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
6K

Antwoorden (1)

Ik heb je medicijnen opgezocht en ze staan geen van alle in de lijst van middelen die onder de Opiumwet vallen. Dat is mazzel want anders had je heel veel moeten regelen: Een Engelstalige brief van je arts, die laten verifiëren door het ministerie van VWS en dan nog een extra stempel bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. (Ik weet waar ik over praat, ik heb net die ronde achter de rug voor mijn medicijnen mee naar Taiwan.)

De basisregel is dat je 'gewone' medicijnen mag meenemen voor eigen gebruik voor de periode van één maand. Dus als jij 2 pillen per dag slikt, dan mag je er 60 meenemen, niet meer (al zullen ze over een pil of 5 echt niet moeilijk doen). Vraag aan je apotheek een Medicijnpaspoort in het Engels. Dat ding heeft geen enkele rechtsgeldigheid, maar in veel landen lijkt het wel officieel te zijn. ;)

Check ook even - via de ambassade bijvoorbeeld - of jouw pillen niet onder specifieke regels van de Filipijnen vallen. Soms is dat wel zo, bijvoorbeeld Vicks Neusspray mag écht Japan niet in, vanwege een van de ingrediënten. Als je dat checken griezelig vindt, doe het dan onder een andere naam of laat iemand voor je bellen.

Succes en vooral veel plezier op de Filipijnen!

NB. De eerste link is van Farmatec, de afdeling van Buitenlandse Zaken die medicijnen mee op reis regelt en de tweede is de lijst medicijnen die onder de Opiumwet vallen. Beide ter informatie, misschien voor een volgende keer.

Toegevoegd na 2 minuten:
En noch de douane hier, noch die in de Filipijnen zal moeilijk doen. Neem ze mee in je handbagage in de originele verpakking. Dus niet uit de doos halen en strips los meenemen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus voor de zekerheid aan de apotheek vragen of dat ze een engelse paspoort kan maken van mijn medicijnen en wat houdt dat in?Hoe kan ik zien (site..)dat mijn medicijnen wel binnen mogen in Nederland,Hong Kong en De Filipijnen,want ik wil niet tegengehouden worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Saartje, ze staan niet op de internationale algemene lijst, dat wil zeggen dat ze niet als 'drugs' worden beschouwd. (Ik neem morfine mee op reis, dat staat dus wel op die lijst, dat vat je.) Een medicijnpaspoort draaien ze uit de computer, vaak op een speciaal papiertje en soms doen ze het in een plastic hoesje zodat het er wat officiëler uitziet. Hoe precies, dat hangt af van je apotheek. Op déze link staat van alles over de verschillende soorten. Zoals ik het zie, kun jij het gewone medicijnpaspoort vragen, scroll even naar beneden, dan zie je vanzelf een koptekst met dat woord. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-medicijnen-wil-meenemen-naar-het-buitenland.html Op de link hieronder staat het heel duidelijk: neem (toch) een Engelstalige brief mee van je dokter - zo'n brief kun je vinden in de Farmatec-link onder mijn eerste antwoord, alleen je eigen gegevens invullen - en houd de medicijnen die je niet in de Filipijnen gebruikt (maar dus in een ander land) apart, het liefst verzegeld, in je bagage. http://www.philippineconsulate.com.au/bringing-medicine-into-the-philippines.html De link hieronder zegt dat je een redelijke hoeveelheid eigen medicijnen mag meenemen in je (hand)bagage in Hongkong zonder speciale toestemming. Maar nogmaals, haal een brief bij je huisarts, een medicijnpaspoort bij je apotheek en doe die in je handtas. Gewoon doorlopen, niet zenuwachtig om je heen kijken, want juist dán va; je op, en ALS ze iets vragen, dan geef je ze die twee dingen. Anders niet. Geen slapende honden wakker maken. http://www.customs.gov.hk/en/trade_facilitation/prohibited_articles/imports/pharmaceutical/ Je moet je geen zorgen maken. Het gaat goed. Ik heb het al zó vaak meegemaakt en ik slik echt zwaarder spul dan jij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien, ik lees het nu pas, jij neemt 2 pillen van elke soort in je handbagage? Niet twee dozen? Doe die dan gewoon in zo'n pillendoosje dat je bij de apotheek koopt voor ik geloof 2 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik slik 3 soorten pillen en neem van elk soort 2 mee in het geval dat ik het kwijt speel. Ik lees net dat ik mijn pillen in mijn doosje moet laten,maar moet ik dan alles in mijn handbagage doen of deeltelijks in mijn koffer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij twee pillen van elke soort in je handbagage doet, doe ze dan in zo'n apothekersdoosje, dat staat wat officiëler én het is - denk ik - voor jou handiger. Met in de verpakking laten bedoel ik alle andere pillen, ik neem aan dat je ook pillen voor tijdens je verblijf meeneemt, toch? Die pillen (20, 50, 100 stuks), DIE moet je in de officiële verpakking meenemen. Pillen voor tijdens de vlucht dus bijvoorbeeld in zo'n doosje in je handbagage: https://www.worldwidevision.nl/gfx/product_image/459904.jpg Pillen voor tijdens je verblijf (in je ruimbagage) NIET zo: http://www.topicsante.be/wp-content/uploads/2012/09/shutterstock_71903914-300x200.jpg Maar WEL zo: http://www.gawijsopweg.nl/media/medicijnen.jpg Begrijp je me?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
echt bedankt voor de moeite :)