Mag je het max. aantal kilo's om een valies mee te nemen met het vliegtuig samentellen ?

stel je bent met 2, mag dan 1 persoon bv geen valies meenemen en de andere het dubbele (20 x 2 kg) ? Of mogen de aantal kilo's niet samengeteld worden ?

14 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Antwoorden (5)

nee, het gaat echt per persoon. Je kan de ander ook jouw tweede koffer geven, maar hij/zij is dan 100% aansprakelijk voor de inhoud. Dus als er bv. drugs in zitten hangt de ander...

kan handig zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag, wanneer je tegelijk incheckt.

Als je heel pietepeuterig naar de regeltjes kijkt mag het meestal niet, maar ik ben nog nooit een luchtvaartmaatschappij tegengekomen die er een probleem van maakt.

Bijvoorbeeld maximaal 20 kg per persoon, de ene persoon neemt 28 kg mee, de andere 10 kg. Check je samen in, dan vindt elke maatschappij dat prima.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er wel op dat je niet één superzwaar valies maakt. Als je bijvoorbeeld met vier personen incheckt, en je hebt drie koffers van 5 kg en één van 60 kg - dan zal die superzware koffer worden geweigerd. De bagagesorteersystemen kunnen dat gewicht niet aan, en de arbo-regels verbieden het tillen van en slepen met zware koffers door de laders, lossers en stouwers.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook mijn ervaring. Ook heb ik meegemaakt dat ze die praktijk maar gewoon in de regels gezet hebben, omdat het toch al zo werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt! ze gaan er vanuit dat je samen doet met die koffers.
Als je met z'n tweeën incheckt, wordt de bagage op de naam van één van de twee ingecheckt, dus jouw versie kan.
Maar check even met je luchtvaartmaatschappij, hoe het zit met in te checken koffers : er is de laatste tijd erg veel veranderd, en bij sommige maatschappijen moet je voor een in te checken koffer betalen, bij anderen mag je er één per persoon inchecken, en moet je voor elk verder in te checken bagagestuk bijbetalen. Waarschijnlijk kan je op de site van je luchtvaartmaatschappij deze informatie ook vinden, of anders bij je reisbureau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je samen incheckt mag het. Maar er zijn richtlijnen hoeveel een valies mag wegen. 1 valies mag niet meer zijn dan 30 kilo.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vastgesteld per persoon .
Maar het is per vliegtuig maatschappij weer anders en het ligt ook aan de bestemming .
Normaal is het 1 maal 20 kilo .
Tap portugal is het 2 maal 20 kilo .
air france is het 2 maal 30 kilo .
Dan wel naar zuid america .