Is het mogelijk dat het in een schaduw warmer is dan 25 graden?

Mijn vrouw haar vriendin zat eens in een warm land waar ze in de schaduw moesten staan of ze gingen bewijze van spreken dood van de hitte,ze zijden dat ze het hadden opgemeten en dat het in de schaduw warmer dan 25 graden was,nu is mijn vraag is dat wel mogelijk? :o

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Ja, aangezien alle officiële temperaturen worden gemeten in de schaduw, en er vaak zat een temperatuur bijzit boven de 25 graden.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag149.php

Probleem is dat we enkel de luchttemperatuur willen meten en niets anders. Een thermometer die in de zon hangt, zal ook de stralingswarmte van de zon registreren. Op die manier worden soms temperaturen van meer dan 50 graden gemeten...

Een thermometer moet dus in de schaduw hangen. Hij moet zelfs voortdurend in de schaduw hangen, want een muur die naar het oosten gericht is, zal de zonnewarmte van de ochtenduren nog lang laten nazinderen en ook dat wordt door de thermometer opgepikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vandaag is het in Nederland ook rond de 25 graden en dat is dus ook uit de zon gemeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit een vraag gelijk sluiten! Ook al zou je kunnen. Wie zegt dat ik gelijk heb, of dat er niet iemand komt met een goede toevoeging. Gewoon de week uitwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. +
Wanneer temperatuurmetingen in de volle zon zouden worden gedaan, zou er ieder jaar sprake zijn van hittegolven.
Een thermometer die in de zon staat vangt namelijk ook de stralingswarmte van de zon op.
Zo kan de temperatuur zelfs in Nederland in de zon oplopen tot boven de 50 graden Celsius op hete dagen.