Waarom krijg ik geen stempel als ik in Europa vlieg?

Ik heb een paspoort, rijbewijs en ID kaart. Als ik reis neem ik altijd mijn paspoort mee maar in Europa krijg ik nooit een stempel. Wanneer ik dus wil aantonen waar ik welke periode was moet ik voor Europese reizen helemaal mijn e-ticket uitprinten/zoeken. Ik wil gewoon mijn hele reisgeschiedenis in mijn paspoort 1 document lekker overzichtelijk. Waarom kan dit niet? Buiten Europa krijg ik altijd gratis een stempel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
30.6K

Het beste antwoord

Een stempel van inreis en uitreis wordt alleen in het paspoort gezet als er visum verleend is voor een verblijf in een bepaald land dat een visumplicht hanteerd.

Met het verdrag van Schengen (1992) is vrij verkeer van personen binnen het Schengen gebied (vrijwel heel Europa) toegestaan geworden. Daarbij zijn de Douane controles op personen uit de EU dus niet meer nodig en zelfs niet meer toegestaan behalve bij incidentele omstandigheden.

Het gehele Schengen gebied is dus visum-vrij verklaard voor ieder EU ingezetene maar voor van buiten Europa komende personen geldt wel een visumplicht.
Dat wil zeggen, dat eenmaal toegelaten personen van buiten de EU in een van de lidstaten, deze vrij kunnen bewegen en verblijven tussen de lidstaten maar met de maximum verblijfsgeldigheid van het verleende visum, meestal 90 dagen.

Het verleende visum wordt als (datum)stempel in het paspoort van de inreizende gezet en bij verlaten van de EU bevestigd met een uitreisstempel. Overschrijding van de visumtermijn zonder geldige reden kan de buitenlandse reiziger in problemen brengen.

Dus als Europeaan krijg je geen (visa) stempels meer in je paspoort. Zelfs niet als je naar landen reist binnen Europa (Zwitserland, Noorwegen, Engeland) die niet tot het Schengen-gebied horen. Je status wordt aan de grenzen wel gecontroleerd maar je krijgt geen stempel. In die landen gelden voor Europeanen versoepelde, aan Schengen gerelateerde verblijfsvoorwaarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Zwitserland en Noorwegen behoren overigens WEL tot de Schengenzone, maar niet tot de EU. Engeland (eigenlijk het VK) daarentegen is wel EU-lid, maar niet tot de Schengenzone.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt het is mij duidelijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt in Zwitserland en Noorwegen is er geen paspoortcontrole omdat die landen wel meedoen in het Schengenverdrag.. Ierland en Groot-Brittannië zijn inderdaad wel lid van de EU maar niet van het Schengenverdrag.. In deze landen zal je dus wel een paspoortcontrole krijgen bij vertrek uit Nederland en bij aankomst ook natuurlijk.. Overigens heeft men het iedere keer over de Douane, dit is niet juist.. Het gaat om de immigratie dienst of in ons land over de Koninklijke Marechaussee. De Douane is een compleet andere organisatie!

Andere antwoorden (6)

Zo'n stempel is meestal (het bewijs van) een aan jou verleend visum. Voor reizen naar Europese landen heb je vrijwel nooit een visum nodig. Daarom krijg je geen stempel in je paspoort bij Europese reizen.

Je zal dus een andere oplossing moeten vinden voor het probleem uit je vraag.
Antoni
9 jaar geleden
Als je er bij de douane om vraagt zul je die best krijgen maar de kans dat er een datum op staat is klein tenzij het een visum is natuurlijk
En je zult dan ook een stempel in Nederland moeten halen om van tot aan te kunnen tonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is het simpele antwoord: Omdat dat de betrokken landen dat niet nodig vinden, en dus zo kunnen besparen op kosten van tijd & stempelinkt.
9 jaar geleden
De EU wordt als 1 land gezien douane-technisch. Dat is de reden dat je geen stempel krijgt. Je krijgt ook geen stempel als je van Groningen naar Brabant gaat reizen.
Antwoord is dus omdat je douane- technisch het land niet uit gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal waar, ik heb met mijn Nederlandse paspoort gewoon stempels gekregen bij het in- en uitgaan van landen als Bosnië, Montenegro, Servië, etc. Dus waar het wel/niet ontvangen van een stempel op is gebaseerd, is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De landen waar jij het over hebt (Bosnië, Montenegro en Servië) zijn geen van allen lid van de Europese unie of van het schengenverdrag. Als je bijv. naar landen als België, duitsland, luxemburg of zelfs griekenland gaat zal je nooit een in of uitreis stempel krijgen..
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
nou heel simpel..deze landen behoren niet tot het shengen gebied...dan krijg je dus wel een stempel omdat het als een derde land word gezien..alleen reizen van en naar de eu/eer en ch zorgt dat je geen stempels krijgt
de douane geeft helemaal geen stempels of iets dergelijks.. de in en/of uitreis controle word gedaan door de marechausee...er worden geen stempels aan ingezeten van de eu/eer/cg gegeven omdat er mee gefraudeerd kan worden.