Welke taal in Brussel?

Goeden avond allemaal! Ik ga straks naar Brussel en ik vraag me af welke taal ik daar zou spreken (bv in het hotel, restaurant...). Ik ben van geborte Duitser maar ik spreek een beetje Nederlands en vloeiend Engels. Weten jullie toevallig hoe de mensen daar op Nederlands reageren? Zouden jullie Nederlands of Engels spreken (ik spreek helaas geen Frans)? Alvast bedankt:-)!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
27.5K

Antwoorden (14)

Ze zijn daar tweetalig. maar het grootste gedeelte spreekt er Frans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken maar op Frans. Goede hotels en restaurants kan je ook wegkomen met Engels en Nederlands.

met gebaren taal kom je ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aantal jaar gedeeltelijk in Brussel gewerkt. Ze hebben liever Engels dan Nederlands. Nederlanders zijn namelijk die botte, vrijgevochten, niet fooigevende, alles beterwetende mensen. En dan vinden ze de taal meteen niet meer zo leuk.
Frans is de belangrijkste taal, althans dat voelen ze zo... Het is officieel tweetalig, maar als je in een gevangenis komt daar en je spreekt geen Frans dan hang je... Een zitting kan zomaar in het Frans gebeuren en je hebt het nakijken...

Als je zegt dat je Nederlander bent, dan wil een Brusselaar nog wel eens van taal veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eens met nederlans
krijg je zelf wel in het antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een hotel kun je terecht met Nederlands, Frans en Duits standaard in Brussel, en Engels is natuurlijk ook geen probleem.

Toegevoegd na 44 seconden:
De EU zit er namelijk ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brussel ligt op de taalgrens, nederlands en frans dus. er zijn die frans spreken en net doen of ze het nederlands niet machtig zijn. je zult ze eerst uit moeten maken voor luie facisten voordat ze zeggen: allee wat zegde ge nu? dan kan je weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt over het algemeen Frans gesproken maar met Duits kun je je over het algemeen ook wel goed redden.
Maar er zijn veel mensen in Brussel die het vertikken om Nederlands te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taalstrijd in België zit diep.
Bijna iedereen kan Engels.
Als jij ook gewoon Engels spreekt, spreken zij dat denk ik ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als geboren Belg kan ik je zeggen dat je in Brussel met al je talen terecht kunt. Het lijkt alsof Frans de voertaal is echter Brussel is zo'n wereldstad dat je er zeker met de talen die jij beheerst overweg kan.

Het enige wat ik je kan aanraden, en dat geldt trouwens overal, stel je open op en wees vriendelijk ook als blijkt dat ze je niet begrijpen en zelfs als je merkt dat ze geen moeite doen. Mensen kunnen niet nors blijven tegen overvriendelijke en begripvolle mensen. ;-)

Saluti,
Eddy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede raad! +1
Officieel is geheel België tweetalig (Nederlands en Frans) en krijgen de inwoners les in beide talen. Mijn ervaring is echter, dat in de Franstalige helft men op een in het Nederlands gestelde vraag, een Frans antwoord geeft. Dit vind ik ongastvrij en tegenstrijdig met de commercie. Om toch de Belgen er van te doordringen, dat men met klanten te maken heeft, pleit ik in familie- en kennissenkring om toch een Nederlands antwoord te verlangen. Dus ik zou zeggen: De klant is koning en dient ook zo te worden behandeld.
Groet, Ben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Benassen, Officieel is België Drietalig. Vergeet vooral het duitstalige deel rondom de streek van Eupen! T.a.v. het Franse antwoord wil ik je meegeven dat het ook vaak de manier is waarop je het vraagt. Ik vind talen geen probleem als ik het maar begrijp en het mij vriendelijk wordt verteld. Aardige mensen begrijpen elkaar in elke taal.
Spreek maar Nederlands, het zal prima verlopen.In sommige etablissementen zullen ze je niet verstaan maar daar verstaan ze ook geen Engels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste Brusselnaren zijn waals, spreken en verstaan vlaams, maar hebben een hekel aan vlamingen die geen frans spreken. Als ze door hebben dat je geen Belg bent willen ze Nederlands met je spreken. Met een simpel bon jour kun je ze vaak overtuigen van je goede bedoelingen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een Belg dus...
België is 3 taalig : in Vlaanderen spreekt men Nederlands , in Wallonië Frans en in het oosten van de provinsie Duits maar dat is maar een heel klein stuk. Brussel is de hoordstad dus daar is men 2 taalig men spreekt er Frans en Nederlands maar meer Frans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijdje koerierswerk gedaan en ben daardoor regelmatig in Brussel geweest. Ik heb eens de komische situatie meegemaakt dat de receptioniste van een internationaal bedrijf Frans tegen mij sprak en ik Nederlands tegen haar. Alhoewel ik redelijk Frans spreek, weigerde ik dit te spreken omdat ik vond dat zij Nederlands moest kunnen spreken. Zij weigerde Nederlands te spreken (omdat ze zag dat ik Frans verstond?).

Het ligt in Brussel eraan in welk stadsgedeelte je bent, maar over het algemeen zal men in de betere hotels en restaurants Nederlands verstaan en spreken. Engels is een goed alternatief. (Waarom geen Duits?)