Mag je koraal / schelpen die je in St Maarten op het strand vind meenemen naar Nederland?

Er liggen ontzettend veel koraal/schelpen op het strand , mag je dit meenemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koraal volgens mij sowieso nooit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat dit je tweede vraag is over wat je mee mag nemen uit St. Maarten.
Als je kijkt op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/reizigers/ kan je zelf zien wat je wel en niet mag meenemen. Als je het op de homepage niet kan vinden kan je rechtsbovenin het product dat je wilt importeren invoeren in de zoekbalk. Mocht je een smartphone hebben kan je de app 'Douane reizen' downloaden en installeren (werkt alleen in google playstore en app store. Niet op Windows Phone)

Antwoorden (1)

Het is verboden om bedreigde dier- en plantensoorten mee te nemen en in te voeren in Nederland. De Douane neemt deze in beslag en maakt een proces-verbaal op.

Veel dier- en plantensoorten worden met uitsterven bedreigd als de handel niet aan banden wordt gelegd. Om uitsterven te voorkomen, zijn wereldwijd regels vastgesteld.

De handel in ernstig bedreigde dier- en plantensoorten is verboden.

Voorbeelden van beschermde dier- en plantensoorten en producten daarvan:

exotische planten, zoals orchideeën en cactussen
apen, slangen, varanen en vele andere tropische dieren
koraal en schelpen
alle producten en artikelen die van bedreigde planten en dieren worden gemaakt. Voorbeelden daarvan zijn:
'rainsticks' (muziekinstrumenten die van de stam van een cactus worden gemaakt)
siervoorwerpen van koraal of ivoor
haarkammen van schildpaddenschild
doopvontschelpen
traditionele Chinese medicijnen en pleisters (Hierin zijn vaak delen van beschermde planten of dieren verwerkt.)

Nee dus.