waarom zijn vliegtickets goedkoper als er een zaterdag op zondag in zit?

Een vliegticket van bijvoorbeeld dinsdag heen en zaterdag terug is wel 50% duurder dan een ticket dinsdag heen zondag terug. Wat is het belang voor de vliegmaatschappijen dat er een zaterdag-op-zondag in zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Dit is 1 van de onzin regels die flagcarriers als KLM, Lufthansa enz. hebben. Deze regels zijn overblijfselen uit het verleden en deze zullen zeker binnenkort sneuvelen.

Wil je deze toeslag niet betalen, vlieg dan met een low cost carrier (Ryanair, Easyjet enz) daar kan je gewoon enkeltjes boeken en is je retourvlucht zonder voorwaarden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Easyjet heeft vaak ook Weekendtoeslagen hoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zakenmensen hebben vaak niet de nacht van zaterdag op zondag in hun boeking. Het is dus gewoon om de zakenreiziger een poot uit te draaien en de bedrijven betalen toch wel. Zo langzaam aan begint ook lows cost intercontinentaal te vliegen.
Zo vliegt het Ierse Aer lingus volgens het low cost principe naar Amerika en Canada. (Dit is ook voor Nederlanders een interessante optie) Norwegian vliegt naar Amerika en Thailand, In de pijplijn zitten intercontinentale vluchten van JetBlue(USA), Westjet (Canada). Cebu Pacific (Filipijnen) en de terugkeer naar Europa van Air Asia X
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Easyjet heeft geen weekend toeslagen! Wel zijn vluchten in het weekend vaak duurder dan door de weeks, gewoon omdat ze populairder zijn. Maar hier ging de vraag niet over.
tinus1969
9 jaar geleden
Het antwoord hierboven is eigenlijk halfgoed: Het was een manier om dezelfde stoelen tegen twee prijzen te verkopen: Toeristen kunnen niet veel betalen maar blijven lang weg. Zakenreizigers blijven meestal veel korter weg en willen het weekend thuis zijn.
Er zijn meer truuks, die ook de lowcostcarriers graag gebruiken. Zo boeken zakenreizigers meestal kort van tevoren en veranderen hun plannen vaak (als de vergadering bv wordt verzet. Dus kost het meer om kort van te voren te boeken met het recht op wijzigen -zowel bij KLM als Easyjet.

Andere antwoorden (1)

Het gaat er niet om dat er een weekend tussen zit, maar het gaat om de vertrek- en aankomstdag. Dit omdat men over het algemeen het allerliefst op zaterdag vertrekt. Er is dus meer vraag naar vluchten op zaterdag en dus zijn doordeweekse vluchten goedkoper.