Mag je naar Saba, Sint Eustatius, en Bonaire reizen zonder een paspoort te hebben?

Het is infeiten eigendom van het koninkrijk der nederlanden dus je hoeft je toch niet te legetimeren als je naar je eigen land toe gaat?!
Of is een ID kaart voldoende?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K
Utrecht
10 jaar geleden
Eigendom??
Je bedoelt onderdeel van het Koninkrijk!
Ivana
10 jaar geleden
Maar in Nederland moet je je toch kunnen legitimeren?
tinus1969
10 jaar geleden
Er is in Nederland geen pure identificatieplicht; er mag pas om ID worden gevraagd als je verdacht ben van een strafbaar feit (zoals fietsen zonder licht), of als je de Schengenzone wil verlaten.

Antwoorden (2)

nee je hebt een paspoort nodig:
Vereisten voor een zakenvisum voor Bonaire, St. Eustatius & Saba visum voor Nederlandse paspoorthouders

Belangrijke informatie

Reizigers met de Nederlandse nationaliteit hebben geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 180 dagen. Reizigers moeten in het bezit zijn van:
◦Een paspoort dat geldig is bij aankomst
◦Een retourticket of een ticket naar de volgende bestemming
◦Alle documenten en/of visa benodigd voor de volgende bestemming
Geboren op de voormalige Nederlandse Antillen
Reizigers met de Nederlandse nationaliteit die geboren zijn op Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, St. Eustatius of St. Maarten hebben geen visum nodig voor een ongelimiteerd verblijf. Het paspoort moet geldig zijn bij aankomst.

Vereisten voor een toeristenvisum voor Bonaire, St. Eustatius & Saba voor Nederlandse paspoorthouders
10 jaar geleden
Het punt is, dat Saba St Eustatius en Bonaire weliswaar bijzondere gemeenten van het Koninkrijk zijn, maar geen onderdeel van de EU en van de Schengenzone.
Vroeger waren 'de Antillen' trouwens (net als Suriname) een 'samenstellend landsdeel', en dus een apart territorium.
Zulke uitzonderingen zie je overigens vaker; met name de Engelse en Franse overzeese gebiedsdelen zijn soms wel, en soms niet, onderdeel van het moederland. Afhankelijk van de precieze status is bv de euro er wel of niet geldig. Voor de fijnproevers; de Engelse kanaaleilanden hebben ook zo'n speciale status, omdat ze geen onderdeel zijn van het Verenigd Koninkrijk (Groot-Brittannië),