Mag je alleen reizen met de trein als je 17 jaar bent?

Ik en mijn vriend willen in december 2014 naar Parijs met de trein. Ik ben dan 17, hij 16. Mogen wij zonder toestemming van ouders e.d. gewoon op de trein stappen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K
tinus1969
10 jaar geleden
Nee, want je bent minderjarig, niet handelingsbekwaam en staat onder ouderlijk gezag. Maar wat bedoel je -dat je ouders je kunnen tegenhouden, of dat de politie lastige vragen gaat stellen?
Antoni
10 jaar geleden
tinus1969, kinderen van 12 jaar reizen ook zonder hun ouders naar school. "Onder ouderlijk gezag staan" betekent niet, dat kinderen geen moment van de dag door hun ouders alleen gelaten mogen worden. Als wat je in je reactie vermeldt, wáár is, kan je dan een bron daarvoor geven?
tinus1969
10 jaar geleden
Het gaat er om, dat je formeel toestemming van je ouders nodig hebt -strikt genomen mag NS je ook het treinkaartje niet verkopen (want strikt genomen ben je niet handelingsbekwaam, en mag je alleen dingen kopen met toestemming van je ouders).
Antoni
10 jaar geleden
Zoals je het nu schrijft, is het juist. Wat dat in de praktijk voor de vraagsteller betekent (een 17-jarige), weet ik overigens eigenlijk niet.
Amadea
10 jaar geleden
"Zonder toestemming van ouders e.d." doet vermoeden dat vraagstelster stiekem wil gaan, omdat haar ouders het niet goed vinden. Kan zij zodanig verantwoord omgaan met haar vriend(je) dat dit vertrouwd is, dat zij niet bijvoorbeeld haar ouders negen maanden daarna grootouders laat worden? Parijs is een drukke stad met onveilige buurten; hoe vertrouwd is het om jongelui daar zonder begeleiding van volwassenen te laten verblijven?

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, jullie ouders zijn er wel verantwoordelijk voor dat jullie alle reisdocumenten bij jullie hebben. Het is trouwens sowieso bij buitenlandse reizen wel handig als jullie toestemming van jullie ouders hebben, jullie reizen onder verantwoordelijkheid van jullie ouders, dit kan een hoop problemen onder weg en op de plek van bestemming voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien 'gelukkig' voor jullie, maar ja, jullie mogen gewoon internationaal reizen zonder daarvoor toestemmingsbewijzen bij je te hebben. Een geldig ID bewijs is voldoende.
Maar zoals Crea hiervoor al antwoordde, het reizen dient wel met medeweten en toestemming van beider ouders te gebeuren.

Is die toestemming er niet en gaan jullie op eigen houtje toch op buitenlandse tour dan kan het je gebeuren dat jullie alsnog op enig moment aangehouden kunnen worden en daarna onder begeleiding terug naar jullie ouders worden gebracht.
Dat zou kunnen gebeuren als jullie ouders aangifte van vermissing gaan doen van een of beiden van jullie. Daaruit blijkt dan dat jullie dan zonder hun toestemming aan het reizen zijn geslagen, wat dan niet mag ondanks dat jullie ouder dan 16 zijn!
Je bent tenslotte allebei nog minderjarig en vallen als zodanig onder de verantwoordelijkheid van jullie ouders /verzorgers.

Dus, Europees technisch gezien mag je vanaf 16 jaar zonder aanvullende schriftelijke toestemmingsbewijzen zelfstandig internationaal door Europa reizen.
Jonger dan 16 jaar alleen onder begeleiding van een volwassene of met een schriftelijke verklaring van de ouder(s)/ verzorger(s) van de minderjarige onder opgaaf van de reisroute.
Dat is om te waarborgen dat kinderen die zelfstandig internationaal moeten reizen ook goed aan komen op de vooraf bestemde plaats. Dus niet dat die kinderen zich bevinden op andere routes dan de opgegeven routes. In dat geval of bij gebreke van die verklaring kunnen de autoriteiten ingrijpen.