Mag je alleen reizen met de trein als je 17 jaar bent?

Ik en mijn vriend willen in december 2014 naar Parijs met de trein. Ik ben dan 17, hij 16. Mogen wij zonder toestemming van ouders e.d. gewoon op de trein stappen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat mag, jullie ouders zijn er wel verantwoordelijk voor dat jullie alle reisdocumenten bij jullie hebben. Het is trouwens sowieso bij buitenlandse reizen wel handig als jullie toestemming van jullie ouders hebben, jullie reizen onder verantwoordelijkheid van jullie ouders, dit kan een hoop problemen onder weg en op de plek van bestemming voorkomen.

Bronnen:
https://www.thalys.com/nl/nl/cgs

Misschien 'gelukkig' voor jullie, maar ja, jullie mogen gewoon internationaal reizen zonder daarvoor toestemmingsbewijzen bij je te hebben. Een geldig ID bewijs is voldoende. Maar zoals Crea hiervoor al antwoordde, het reizen dient wel met medeweten en toestemming van beider ouders te gebeuren. Is die toestemming er niet en gaan jullie op eigen houtje toch op buitenlandse tour dan kan het je gebeuren dat jullie alsnog op enig moment aangehouden kunnen worden en daarna onder begeleiding terug naar jullie ouders worden gebracht. Dat zou kunnen gebeuren als jullie ouders aangifte van vermissing gaan doen van een of beiden van jullie. Daaruit blijkt dan dat jullie dan zonder hun toestemming aan het reizen zijn geslagen, wat dan niet mag ondanks dat jullie ouder dan 16 zijn! Je bent tenslotte allebei nog minderjarig en vallen als zodanig onder de verantwoordelijkheid van jullie ouders /verzorgers. Dus, Europees technisch gezien mag je vanaf 16 jaar zonder aanvullende schriftelijke toestemmingsbewijzen zelfstandig internationaal door Europa reizen. Jonger dan 16 jaar alleen onder begeleiding van een volwassene of met een schriftelijke verklaring van de ouder(s)/ verzorger(s) van de minderjarige onder opgaaf van de reisroute. Dat is om te waarborgen dat kinderen die zelfstandig internationaal moeten reizen ook goed aan komen op de vooraf bestemde plaats. Dus niet dat die kinderen zich bevinden op andere routes dan de opgegeven routes. In dat geval of bij gebreke van die verklaring kunnen de autoriteiten ingrijpen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100