Hoe oud moet je zijn als je in je eentje naar het buitenland wilt?

Ik wilde graag een vriendin in m'n eentje opzoeken in schotland, maar ik ben 16. mag dat? of maakt het niet uit hoe oud je bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
4.1K

Antwoorden (9)

Ja hoor, als zestienjarige mag je gewoon reizen.

Ik was zelf ook 16 toen ik voor het eerst zonder ouders (met een vriendin van dezelfde leeftijd) op vakantie ging. Toevallig was dat ook naar Schotland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen leeftijd grens aan het reizen naar het buitenland
je ouders die bepalen of je wel of niet mag reizen naar het buitenland.
Dus ga met hun in overleg als hun vinden dat je volwassen genoeg bent om alleen of met vriendinnen te reizen zullen ze geen probleem van maken.

Toegevoegd na 45 seconden:
dus overtuig hun

Toegevoegd na 4 minuten:
kijk eens op de onderstaande link dan kun je je voorbereiden.
en tips leren van alleen reizen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pasop met bellen van je vakantie naar nederland en andersom want als men vanuit nederland naar jouw belt betaal je de kosten vanaf de nederlandse grens tot aan de plaats waar jij bent de kosten.
zet ook je internet van je mobiel uit want die kosten lopen hoog op. als je terug bent
Volgens mij maakt dat niet uit.
Je ziet nl wel eens in die tv programma's over vliegtuigmaatschappijen dat kinderen alleen reizen. Misschien heb je toestemming van je ouders nodig, maar dat zal vast geen probleem zijn? Ik neem aan dat je dit met je ouders overlegt hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 15 jaar mag je alleen, zonder begeleiding, als passagier het vliegtuig in. Daarvóór ben je een 'UM'(unaccompanied minor) of een 'YP' (young passenger. Bij een UM heeft het kind een tasje om de hals, met daarin het paspoort, ticket, contactadressen wegbrengers+ afhalers, landingskaarten, en het kind wordt vanaf het moment van inchecken tot aan het ondertekenen en identificeren van de afhalers begeleid door de maatschappij waarmee het vliegt, wordt vóór het instappen aan boord gebracht, en steeds door de cabin crew (die dat tasje bewaard tijdens de vlucht) in de gaten gehouden. Een YP houdt zelf zijn papieren bij zich tijdens de vlucht, maar de begeleiding is verder hetzelfde.(Alleen minder opvallend, zodat het kind (12-15) zich niet gekleineerd voelt.;-) )
Je mag gewoon alleen reizen als je 16 bent. Ik reisde al op mijn 13e zonder ouders. Het spreekt natuurlijk wel vanzelf dat je ouders er akkoord mee moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 12 toen ik naar het buitenland ging, wel onder begeleiding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leeftijdsgrens waarop je álleen mag vliegen is afhankelijk van luchtvaartmaatschappij. Bij de meeste is dit overigens 14 of 15. Als je jonger bent zijn er bij de meeste maatschappijen om (indien je ouders dit goedkeuren/regelen) onder begeleiding van een 'eigen stuwardess' te reizen. Voorwaarde is meestal dat je wordt weggebracht naar het vliegveld en op plaats van bestemming weer wordt opgehaald (door een persoon die vooraf is opgegeven).

Maargoed, als 16 jarige is dit allemaal geen probleem. Als je ouders het goed vinden, mag je gewoon gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je wilt gaan vliegen? Dan moet je even in de vervoersvoorwaarden van de vliegtuigmaatschappij kijken. Bijvoorbeeld KLM accepteert jongeren vanaf 16 jaar als zelfstandige passagiers en easyjet vanaf 15 jaar.

Dus per vervoersmiddel (boot vliegtuig of trein) moet je even nakijken wat de voorwaarden zijn.
In ieder geval heb je voor een reis onder de 18 toestemming van je ouders nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst moet je natuurlijk een eigen paspoort hebben.
Daarna toestemming van je ouders.
Als dat voor elkaar is is er geen vuiltje aan de lucht.
Bij luchtvaartmaatschappijen noemen ze hele jonge kinderen die alleen reizen UMMETJES wat unacompanied minder betekent.
Deze reizigertjes worden bij in en uitstappen wel begeleid door personeel van de luchtvaart maatschappij totdat ze weer door eigen familie opgevangen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 16 een mooie leeftijd om de wijde wereld eens te verkennen. Natuurlijk zou ik je aanraden om wat over de cultuur van het land te weten te komen zodat je je goed kan voorbereiden. Gevaren zijn altijd om de hoek. Je wil natuurlijk een leuke vakantie nietwaar?