Mag ik als 16 jarige met mijn vriendin van 21 naar het buitenland?

Hoi,

Ik ben zelf 16 jaar en ik wil graag in oktober met mijn vriendin naar Japan, zij wilt dat al zo lang dus ik heb 4500 euro gespaard om haar mee te nemen. Maar heb ik daar nog toestemming van iemand voor nodig als 16 jarige, en mag het überhaupt wel? Heb ik daar wat voor nodig? Alvast bedankt.

Gr.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voorwaarden waaronder een minderjarige mag reizen kunnen per vluchtvaartmaatschappij en per land verschillen. Ik adviseer altijd om contact op te nemen met de betreffende vliegtuigmaatschappij waarmee u vliegt en ook nog met de ambassade of het consulaat van het betreffende land waar men naartoe reist.
Sommige landen eisen bv een officieel gelegaliseerde toestemmingsverklaring van diegene die de ouderlijke macht uitoefent, voor minderjarigen die niet begeleid worden door een persoon die de ouderlijke macht uitoefent.

Antwoorden (3)

Je mag met het vliegtuig gaan zonder begeleiding als 16 jarige, maar soms moet je wel reisdocumenten bij je hebben. Een goede manier om te kijken of je wel in Japan mag blijven is het na te vragen bij eventuele reisorganisaties, maar in principe mag je gewoon vliegen bij de meeste organisaties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is slim om voor de zekerheid een reisformulier bij je te hebben, deze zijn geloof ik via de site van o.a. schiphol te krijgen/downloaden, je ouders vullen het in en dan kan je gaan omdat je, als minderjarige, toestemming hebt te gaan.
Ik heb dit zelf afgelopen jaar gedaan toen ik voor het eerst alleen ging vliegen (ik was toen 17), er is verder niet naar gevraagd, maar voor de zekerheid had ik het wel bij me.
Veel plezier alvast!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als 16-jarige val jij nog onder toezicht van jouw ouders. Dit houdt in dat als zij het hier niet mee eens zijn dat zij de overeenkomst, die jij zal sluiten met de vliegmaatschappij, kan vernietigen en dat je niet weg mag (juridisch gezien).