Waarom hebben wij geen helder blauwe zee in Nederland?

Hoe komt het dat je overal altijd van die mooie helder blauwe zeeën ziet, maar dat we in Nederland toch echt altijd zo'n grauwe donkere zee hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
11.2K

Het beste antwoord

De bodem die hierboven wordt genoemd is zeker van invloed. Verder is voor een blauwe zee een blauwe lucht nodig. Die hebben we in Nederland ook niet zo vaak.

Ik was jaren geleden vooor het eerst aan de middellandse zee en was zwaar teleurgesteld omdat ik hem helemaal niet zo bijzonder blauw vond. De volgende dag (toen het niet bewolkt was) was dat echter wel het geval.

Dat de zee in Nederland niet blauw is als de lucht wel blauw is, komt dus door de zandbodem, die de zee troebel maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat Nederland geen echte rotsbodem heeft waardoor het water troebeler wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst hebben we IN Nederland helemaal geen zee.
Nederland grenst AAN de kust, dat is iets anders.

Maar kijk eens op Internet naar foto`s van Zandvoort aan Zee. De zee ziet er op die foto`s toch echt blauw uit hoor.
Alleen vlak aan het strand, waar het water nog erg ondiep is, zie je de kleur van het zand er doorheen schijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké dat is goed opgemerkt, dat we IN nederland geen zee hebben ;), bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, snap de minnen niet. Wij hebben de Noord-zee. Oeps toch min 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen: Sommige mensen vinden het kennelijk niet leuk om de waarheid te lezen. Omdat ze niets beters te doen hebben, of zelf geen beter antwoord weten gaan ze uit frustratie daarover dan maar minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben nog niet in staat om duimpjes te geven anders had je van mij een +duim gehad erg belachelijk die min duimen,want je heb gelijk de zee is gewoon blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@thermiek: bedankt voor je spontane reactie, maar toch een kleine correctie. Zeewater zelf heeft feitelijk geen kleur maar is gewoon doorzichtig. Als je het in een glas doet zul je zien dat het er echt niet blauw uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar heb je gelijk in,maar het gaat er in de vraag niet om wat het echt is maar wat we zien,en wat we zien is blauw en jij gaf daar een redelijk antwoord op,in iedergeval niet een antwoord wat een lading -duimen waard is,ik kan erg moeilijk tegen onrecht,en dat is iets wat ik hier wel veel zie,ik denk dat de punten blijkbaar het belangrijkste zijn hier.
Dat komt door de zandbodem en de sterke stroming die de bodem continue omwoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe blauwer de zee, hoe doder de zee.
de vele kleine organismes in het water van de noordzee maken haar troebel.
14 jaar geleden
De Nederlandse kust heeft een zandbodem, en verder veel krachtige stromingen, veel wind en veel golfslag.
Aan de Nederlandse kust is ook veel meer geluid te horen, dan in Perpignan, Ventetië of Rosas.
Woelig water met veel zand erin, dat toont wat minder.
Net zoals aan de Franse westkust.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het Nederlandse zeewater is overigens een stuk schoner dan dat vande blauwe Mediterranee.