Hoeveel kost een maand backpacken in Australie?

Ik ben van plan om volgend jaar(2011) met 1 of meer vrienden een maand te gaan backpacken door Australie. Hoeveel zou dit ongeveer per persoon kosten, en met welke kosten moet je rekening houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1K

Het beste antwoord

Dat hangt met heel veel dingen samen, zoals de vlucht, met wie. Het vervoer, het logies, het eten.

Eén maand is trouwens wel heeeel erg kort voor een land als Australie. Als ik je nog een tip mag geven: Zoek van tevoren heel goed uit wat je precies wilt zien en hoe je dat zo compact mogelijk in je route kunt plannen.

Goed, de kosten:
Vliegen kan retour geloof ik al vanaf zo'n 1000 Euro.
Qua vervoer moet je even kijken wat je het beste lijkt. Vele landen hebben een soortement van Rent a Dent, dan kun je een auto huren die ouder dan 3 jaar is, rijden prima, maar zijn gewoon niet meer zo nieuw (in NZ konden we voor omgerekend zo'n 450 Euro 5 weken met een auto rondtouren, wij waren met zijn drieën, dus dan vallen de kosten goed mee).
Dit kan wel eens voordeliger zijn dan alles met het OV te willen gaan doen.
Als je langer dan 1 maand zou gaan, zou ik je aanraden een auto te kopen. In de Hostels staan genoeg auto's te koop. Aan het einde van de reis verkoop je ze gewoon weer.

Qua logies. Je zou kunnen kamperen (denk hierbij even aan het feit dat Australie de meeste dodelijke slangen en spinnen ter wereld heeft) of voor hostals gaan. Hostels zijn goed verspreid door het land en doorgaans is dit DE plek om andere reizigers te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.

Goed, ik ga hier even een heel ruwe schatting maken:
vlucht circa 1100
hostals kosten gemiddeld zo'n 25 australische dollars (sommige meer, sommigen minder, kijk voor exacte prijzen kijk even op de site bij www.hihostels.com).

Eten: reken op minimaal zo'n 10-15 Euro per dag.

Dan komen er nog kosten bij voor het vervoer, drankjes, bezienswaardigheden...
Je komt denk ik toch al snel over de 3000 Euro. (maar het zal zo de moeite waard zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto huren word lastig. Op het moment heeft nog niemand een rijbewijs, en meestal moet je minstens 3 jaar een rijbewijs hebben. Daarnaast moet je meestal 21+ zijn, en de oudste die meegaat is max. 20 ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow, dan valt rijden af. Kijk eens op deze site:
http://www.rondreizenaustralie.nl/RONDREIZENAUSTRALIE/
voor tips e.d. Een ander goed startpunt is australie.startpagina.nl
ik zag dat tickets tegenwoordig ook al rond de 800 te verkrijgen zijn, dat scheelt alvast weer zo'n euro of 200.

Andere antwoorden (1)

Tja, dit hangt erg van je uitgavenpatroon af. Zaken waar je rekening mee moet houden:

Reis: vliegticket
Vervoer: openbaar, auto huren of auto kopen?
Slapen: tent, hotel, hostel of camper cq auto?
Eten en drinken: ontbijt, lunch, avond, tussendoor
Uitstapjes/bijzondere activiteiten

Ga zeker uit van €40,- per persoon per dag die je in Australië gaat uitgeven. Exclusief vliegticket dus. Hoe meer je zelf kookt en goedkoop slaapt, hoe goedkoper je de maand kunt doorkomen.